מילות השבוע, 11 במרץ 2023

לקט מילות היום של מורפיקס
שבוע במרץ 2023 - מפורים, מהאוקיינוסים ומהנשים בחיינו

Collision

בשבוע שעבר אולי שמעתם על אסונות הקשורים לרכבות. בארה"ב וביוון הופיעו רכבות בחדשות בנסיבות עגומות. ביוון הייתה זו התנגשות הרכבות (collision) הקטלנית והחמורה בהיסטוריה של המדינה:

Greece train crash: at least 40 killed and dozens injured
in collision

Helena Smith, The Guardian, 1 Mar. 2023

המילה collision מגיעה מלטינית. המילה הלטינית collidere, שמשמעותה 'להכות יחד בכוח' הפכה בלטינית המאוחרת ל-collisio, ומשם הגיע לשפה האנגלית בצורה שאנו מכירים היום. המילה collision מתייחסת להתנגשות, אך המילה collide היא הפועל שאומר 'להתנגש'. אם שמתם לב, במילים האלו מופיעה התחילית co שפירושה 'ביחד'. את התחילית הזאת חיברו למילה הלטינית laedere, שמשמעותה 'להכות'. היום משתמשים במילה collision לכל התנגשות – בין אנשים, עצמים, כלי רכב, ובמקרה שלנו, רכבות.

Costume

בשבוע שחלף חגגנו את פורים, וסביר להניח שיצא לכם לראות המון תחפושות (costumes) שונות ומשונות. את המילה האנגלית לתחפושת היה אפשר לראות בכותרת על אדם חשוד בתחפושת
מאיימת מארה"ב:

Person roaming in 'Scream' Ghostface costume prompts multiple police calls

Ashley Hume, Fox News, 3 Mar. 2023

המילה costume באנגלית באה מהמילה האיטלקית costume, שפירושה 'אופנה'. מילה זו נגזרת מהמילה הלטינית consuetudinem, שפירושה 'מנהג' או 'הרגל'. באנגלית, המילה costume התייחסה מלכתחילה לסגנון הלבוש או הבגדים הקשורים למדינה מסוימת, לתקופה או לקבוצת אנשים, אך מאז המשמעות התרחבה והיא כוללת כל סוג של לבוש לאירוע או למטרה מסוימת, כגון תיאטרון, או, כמו במקרה שלנו, תחפושות לפורים.

Mask

עוד מילה אנגלית ברוח פורים שהתמקדנו בה היא mask, מסכה. בשנים האחרונות כשהזכירו מסכה, הדבר הראשון שעלה לנו בראש לא היו מסכות פורים, אלא מסכות עידן הקורונה. לפניכם כותרת משעשעת על מסכות הקורונה:

The more attractive a person thinks they are, the less likely they are to mask, new
study finds

Renée Onque, CNBC, 4 Mar. 2023

המילה mask מגיעה מהמילה הצרפתית masque, שפירושה 'כיסוי לפנים'. מילה זו נגזרת מהמילה האיטלקית maschera, בעלת אותה המשמעות. המקור הראשוני של המילה אינו ודאי, אך ייתכן שהיא קשורה למילה הערבית 'מַסְח'רה', שפירושה 'דבר מצחיק' או 'דבר מגוחך'. באנגלית, mask התייחסה במקורה לכיסוי הנלבש על הפנים לצורך הסוואה או הגנה, אך מאז, כמו במקרה של המילה costume, השימוש בה התרחב והוא כולל היום כל סוג של כיסוי פנים למטרות שונות, כגון מסכות רפואיות או מסכות פורים.

Empowerment

לאחר פורים הגיע 8 במרץ, יום האישה הבינלאומי. מילה שחוזרת כשמדברים על זכויות נשים היא empowerment, העצמה. הנה דוגמה לשימוש במילה בחדשות:

How Inspiration Can Play A Key Role In Women’s Empowerment And Self-Confidence

Mila Smart Semeshkina, Forbes, 6 Feb. 2023

בואו נפרק את המילה empowerment לחלקים שמהם היא מורכבת. בטח זיהיתם את המילה power, 'כוח', בתוכה. כשמשתמשים בפועל to empower, הכוונה היא 'להעצים', 'לתת כוח'. במילה זו אפשר לראות דוגמה לתחילית שהופכת שם עצם או שם תואר לפועל. המילה power כשלעצמה היא שם עצם, אך עם תחילית היא הופכת לפועל. ומה לגבי המילה power? היא מגיעה מצרפתית עתיקה – צורתה הייתה poeir. המילה הצרפתית היא גרסה של המילה הלטינית posse, שמשמעותה 'להיות מסוגל' או 'להיות בעל יכולת'. בשנות ה-80 צברה המילה empowerment פופולריות בעקבות יוזמות ושיח שעודדו את ההעצמה של אנשים בהקשרים פוליטיים, חברתיים וכלכליים.

 Poison

המילה poison, 'רעל', גם היא נמצאה בחדשות בשבוע שעבר. באיראן מתמודדים לאחרונה עם גל הרעלות של תלמידות בבתי הספר.

Wave of suspected poison attacks on schoolgirls sparks protests in Iran

Reuters and Heather Chen, CNN, 4 Mar. 2023

למילה poison יש עבר שקושר אותה באופן מפתיע למילה potion ('שיקוי'). המילה מגיעה מצרפתית, ובמקור מלטינית – potio, potionem. משמעות המילה הלטינית היא 'משקה' או 'שיקוי', או אפילו 'משקה רעיל'. במקור השימוש במילה היה בהקשרים של ערבוב רעל לתוך משקה או שיקוי במטרה להרוג, אך מאז משמעות המילה התרחבה וכיום כוללת כל חומר רעיל שיכול לגרום לפציעה, למחלה ואף למוות. רעל, poison, יכול להיות טבעי או מלאכותי. 

 Flee

המילה האחרונה מהשבוע שעבר היא flee, 'לנוס'. מילה זו הגיעה לתשומת ליבנו עקב חדשות ממלזיה על שיטפונות עזים שגרמו לאנשים רבים לנוס מהבתים שלהם:

Flooding in southern Malaysia forces 40,000 people to
flee homes

Ebrahim Harris and Hasnoor Hussain, Reuters, 4 Mar. 2023

המילה flee באה מהמילה האנגלית העתיקה flean, שפירושה 'לברוח' או 'לנוס'. אפשר לייחס את המילה האנגלית העתיקה למילה הפרוטו-גרמאנית fleuhanan, שתיהן בעלות אותה משמעות. המילה flee משמשת לעיתים קרובות לתיאור הפעולה של בריחה מהירה מסכנה או ממצב קשה, והיא קשורה בדרך כלל לפחד, לבהלה או לדחיפות. נציין שהמילה flee דומה למילה flea, אך יש לשים לב לאיות השונה ולא לבלבל ביניהן, כיוון שתרגום המילה flea הוא 'פרעוש'.

Conservation

עוד התרחשות בחדשות משכה את תשומת ליבנו. באו"ם הגיעו להסכם משמעותי לגבי שימור (conservation) של שטחים נרחבים מהאוקיינוסים. את המילה conservation אפשר למצוא לעיתים קרובות כשמדובר בנושאי איכות הסביבה. לדוגמה:

First-ever World Seagrass Day focuses
on conservation

UN News, 1 Mar. 2023

המילה conservation, שמשמעותה 'שימור', נגזרת מהמילה הלטינית conservare. פירוש המילה הלטינית הוא 'לשמור', 'לשמר'. משתמשים במילה conservation מהמאה ה-15 לפחות  במשמעות 'לשמר תנאים קיימים', בדרך כלל בהקשרים של טבע, כמו נהרות ויערות. 

אם פספסתם את הלקט של שבוע שעבר – שבוע במרץ, 2023 – מילים מהחדשות, מהיבשות האמריקאיות וממיתולוגיה עתיקה

רוצים לעקוב אחר המילים בזמן אמת? תעקבו אחרינו באינסטגרם ובפייסבוק!

הסברים נוספים וטיפים חשובים מחכים לכם במורפיקסקול, היכנסו לתרגל את האנגלית !

מעוניינים במורפיקסקול לביה"ס, למכללה או לארגון ?

שתף עם חברים

אולי יעניין אותך גם...

מאמרים
morfixblog

מילת השנה – Resilience

מילת השנה של מורפיקס -הרביתם לחפש מילה אחת, מילה שמשכה את תשומת ליבנו יותר מהאחרות, כיוון שהיא מייצגת את מהות החוויה האנושית והישראלית המשותפת שלנו על רקע הקשיים של שנת 2023. Resilience – חוסן נפשי.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – צבעים למתקדמים

האם יצא לכם לתהות מדוע קוראים לצבע טורקיז כך? מה עומד מאחורי שם הצבע בז'? אומנם רובנו יודעים שצבע פוקסיה הוא צבע ורדרד, אך היינו רוצים לדעת גם את פשר השם. זאת ההזדמנות שלכם לקפוץ איתנו לתוך קשת הצבעים המאתגרים ולבסס היכרות עמוקה יותר עם ספקטרום הצבעים. ככל שתכירו טוב יותר את פשר השמות ואת הסיפורים שמאחוריהם, כך יגבר הסיכוי שתזכרו אותם היטב.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הסודות המילוניים של הארי פוטר

בין אם גדלתם על הרפתקאותיו של הארי פוטר על המסך או בעמודי הספר, או שאתם משחקים בימים אלה במשחק המחשב המדובר ששבר את כל השיאים, אנו בטוחים שהקסמים של הסדרה נתקעו לכם בזיכרון. עכשיו הגיע הזמן לגלות את הסודות שלהם!

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – הצבעים הבסיסיים

אנחנו מניחים שאת הצבעים הבסיסיים בשפה האנגלית אתם מכירים: red, blue, green, yellow, וכו'. אלו הן מילות בסיס שאנחנו לא חושבים עליהן יותר מדי. אך לכל מילה יש התחלה ומקור, וכאן אנחנו מתכוונים לחשוף בפניכם את המקורות ואת ההתחלות של הצבעים הבסיסיים שמלווים אותנו בכל מקום.

קרא עוד »