הסודות המילוניים של הארי פוטר

אם גדלתם על הרפתקאותיו של הארי פוטר על המסך או בעמודי הספר, או שאתם משחקים בימים אלה במשחק המחשב המדובר ששבר את כל השיאים, אנו בטוחים שהקסמים של הסדרה נתקעו לכם בזיכרון. אם יש לכם קצת רקע בשפות, אפשר להרגיש שרוב הקסמים בעולמה של ג'יי ק'יי רולינג נשמעים קצת לטיניים. כדי להסיר את הספק, ברוב המקרים אכן מדובר במילים לטיניות בצירופים שונים. 

נתחיל לעשות סדר עם הקסם הקלאסי שאולי עלה בדעתכם כששאלנו אם אתם זוכרים קסם או שניים
wingardium leviosa! אם חשבתם על הקסם האחר, אבדה קדברה (Avada Kedavra) – אל תדאגו, נגיע גם אליו. הקסם ששמו wingardium leviosa גורם לעצמים לרחף. בתוך שמו של קסם זה מסתתרות כמה מילים – arduus הלטינית, שמשמעותה 'גבוה' או 'תלול', ו-levis הלטינית שמשמעותה היא 'קל' או 'בעל משקל נמוך'. נמצא כאן גם הפועל האנגלי wing, שמשמעותו 'להמריא'. ביחד נוצר שם שמתאים לקסם ריחוף. 

הבא בתור הוא הקסם המזמן – accio. אם תרצו שחפץ כלשהו יטוס אליכם מבלי שתצטרכו לקום ולקחת אותו, תשתמשו ב-accio ("אציו" – בתרגום לעברית). מקור שמו של הקסם הוא בשפה הלטינית, שבה פירושה של המילה accio הוא 'אני מזמן' או 'אני קורא ל-'. 

ומה אם הייתם רוצים לפרוק אויב או יריב מנשקו (ברוב המקרים בהארי פוטר מדובר בשרביטים)? הקסם שיעשה את העבודה הוא expelliarmus. נספר לכם שמילה זו אינה מילה לטינית אמיתית, אלא הלחם של מילים לטיניות שרולינג שילבה כדי להעביר את טבע הקסם. המילה הראשונה בהלחם היא expellere, שמשמעותה 'לסלק' או 'לגרש' (כמו המילה האנגלית שמקורה זהה – to expel – 'לגרש'), והמילה השנייה היא arma, שפירושה 'נשק'. 

מה אם תרצו לבלבל מישהו? לא נשאל אתכם למה, אבל כנראה תשתמשו בקסם confundus. שם הקסם הזה חייב גם הוא את קיומו לשפה הלטינית, למילה confundere, שמשמעותה 'לערבב', 'לבלבל'. ממקור לטיני זה הגיעו לשפה האנגלית מילים כמו to confound, to confuse – שתי מילים שמשמעותן היא 'לבלבל'. 

אחד הקסמים האפלים בסדרה של רולינג הוא קסם העינוי – crucio, או בשמו המלא, cruciatus. השימוש בקסם הזה נחשב בלתי נסלח. בדומה לשם accio, שמו של קסם העינוי הוא בעצם מילה לטינית שמשמעותה 'אני מענה'. אפשר למצוא דמיון בין קסם העינוי בהארי פוטר לבין המילה האנגלית to crucify, 'לצלוב' או 'לייסר'. 

מקסם עינוי נעבור לקסם יותר חביב ופחות זדוני – קסם ההגנה, protego. קסם זה אמור להגן מפני מתקפות שונות. השם protego מקורו במילה הלטינית protegere, שמשמעותה 'להגן'. עכשיו, אחרי שעברנו על כמה קסמים, אפשר לראות שבחלק מהמקרים לקחה רולינג מילה לטינית ועיוותה אותה מעט כדי לתת לה צליל יותר קולע ודרמטי. כמו כן, המילה הלטינית protegere היא זו שהולידה את המילה האנגלית הנפוצה to protect ('להגן'), ואת כל שאר המילים המבוססות על השורש הלטיני הזה. המילה הלטינית עצמה מורכבת מהתחילית pro-, שמשמעותה 'לפני' או 'מפני', ומהמילה tegere, שמשמעותה 'לכסות'. 

נעבור לקסם שיהיה שימושי במקרה שתמצאו את עצמכם בחשיכה בעולם של רולינג. מדובר בקסם האור, lumos. שמו של קסם האור מבוסס על המילה הלטינית lumen, שמשמעותה 'אור'. אולי אתם מזהים את המילה lumen, כי כיום משתמשים בה כשמה של יחידה המידה לעוצמת אור. אם יצא לכם להזמין פנס דרך האינטרנט, ראיתם שמפרסמים את עוצמת הפנס בעזרת המילה lumen – ככל שמספר ה-lumen גבוה יותר, כך עוצמת התאורה של הפנס גדולה יותר. ואם יצא לכם להיתקל במילה האנגלית luminosity ('מצב של הפצת אור'), אז תדעו שמילה זו שייכת לאותה משפחה.

אם הדלקתם את הדבר המקביל לפנס בעולם של הארי פוטר, תצטרכו גם את הקסם המכבה אותו – nox. זהו הקסם הנגדי לקסם הקודם, lumos. השם שלו מגיע ישירות מהמילה הלטינית שמשמעותה 'לילה', nox. מהמילה הלטינית הזאת נולדה התחילית האנגלית noct שתמצאו בשלל מילים הקשורות ללילה, לדוגמה: nocturnal (לילי), nocturne (מנגינת לילה), noctilucent (שזוהר או נראה בלילה). 

נמשיך עם קסם שתצטרכו כדי למחוק למישהו את כל הזיכרון, או רק זיכרון ספציפי כלשהו – קסם השכחה, obliviate. הדמות המזוהה ביותר עם הקסם הזה, היא דמותו של גילדרוי לוקהרט, הפרופסור מהספר (או הסרט) השני בסדרה. שם הקסם נגזר מהמילה הלטינית oblivisci, שמשמעותה 'לשכוח'. אם תעקבו אחר המילה הלטינית, תוכלו למצוא מילים לא קסומות בשפה האנגלית שחייבות את קיומן לשורש לטיני זה – מילים כמו oblivion (אבדון או שכחה)
ו-oblivious (שכחן או זה שאינו מודע למה שקורה סביבו). 

ונסיים בקסם הכי ידוע לשמצה בסדרה של רולינג. נחשוף את מקורה של הקללה ההורגת, avada kedavra. קללה זו היא אחת משלוש הקללות הבלתי נסלחות בעולם של רולינג, כמו קללת העינוי (crucio) שדיברנו עליה מוקדם יותר. הקללה ההורגת מבוססת על ביטוי בשפה הארמית – אבדא כדברא. משמעות הביטוי הארמי היא 'להרוג על-ידי דיבור'. אך שימו לב, צריך להבדיל בין הריגה – "אבדא" (אבד, אובדן, מוות) לבין מילת הקסם הרגילה – "אברא" (לברוא, ליצור). כך יש לפנינו שילוב של השתיים בקללה ההורגת של רולינג. לעיתים קרובות אנשים מתבלבלים בין השתיים, או שוכחים את ההבדל ביניהן.

לא הגענו לקסם האהוב עליכם? הצטרפו אלינו לחלק השני שבו נמשיך ללמד אתכם על המקורות של שמות הקסמים בעולם של הארי פוטר. 

יתכן שהחתול הזה הוא animagus, אבל למילה הזאת נגיע פעם הבאה

כמו כן, אנו מזמינים אתכם לעקוב אחרינו בפייסבוק ובאינסטגרם כדי להישאר מעודכנים!

הסברים נוספים וטיפים חשובים מחכים לכם במורפיקסקול, היכנסו לתרגל את האנגלית !

מעוניינים במורפיקסקול לביה"ס, למכללה או לארגון ?

שתף עם חברים

אולי יעניין אותך גם...

מאמרים
morfixblog

מילת השנה – Resilience

מילת השנה של מורפיקס -הרביתם לחפש מילה אחת, מילה שמשכה את תשומת ליבנו יותר מהאחרות, כיוון שהיא מייצגת את מהות החוויה האנושית והישראלית המשותפת שלנו על רקע הקשיים של שנת 2023. Resilience – חוסן נפשי.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – צבעים למתקדמים

האם יצא לכם לתהות מדוע קוראים לצבע טורקיז כך? מה עומד מאחורי שם הצבע בז'? אומנם רובנו יודעים שצבע פוקסיה הוא צבע ורדרד, אך היינו רוצים לדעת גם את פשר השם. זאת ההזדמנות שלכם לקפוץ איתנו לתוך קשת הצבעים המאתגרים ולבסס היכרות עמוקה יותר עם ספקטרום הצבעים. ככל שתכירו טוב יותר את פשר השמות ואת הסיפורים שמאחוריהם, כך יגבר הסיכוי שתזכרו אותם היטב.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הסודות המילוניים של הארי פוטר

בין אם גדלתם על הרפתקאותיו של הארי פוטר על המסך או בעמודי הספר, או שאתם משחקים בימים אלה במשחק המחשב המדובר ששבר את כל השיאים, אנו בטוחים שהקסמים של הסדרה נתקעו לכם בזיכרון. עכשיו הגיע הזמן לגלות את הסודות שלהם!

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – הצבעים הבסיסיים

אנחנו מניחים שאת הצבעים הבסיסיים בשפה האנגלית אתם מכירים: red, blue, green, yellow, וכו'. אלו הן מילות בסיס שאנחנו לא חושבים עליהן יותר מדי. אך לכל מילה יש התחלה ומקור, וכאן אנחנו מתכוונים לחשוף בפניכם את המקורות ואת ההתחלות של הצבעים הבסיסיים שמלווים אותנו בכל מקום.

קרא עוד »