מילות השבוע, 15 באפריל 2023

לקט מילות היום של מורפיקס
שבוע באפריל 2023 - מההיסטוריה, מיפן ומתל אביב

Artificial

בחודש אפריל אנחנו מתמקדים בהיסטוריה ובמילים העולות מתוכה. נתחיל את הלקט הפעם במילה artificial – מלאכותי. החודש ציינו 66 שנים לסיום מלחמת סיני ופתיחת תעלת סואץ מחדש לתנועה. תעלת סואץ היא תעלה מלאכותית מעשה ידי אדם, שלא נוצרה באופן טבעי. את המילה artificial תוכלו למצוא בימים אלה בהקשרים טכנולוגיים כמו הביטוי artificial intelligence
בינה מלאכותית.

Xi Jinping’s Vision for Artificial Intelligence in the PLA

Koichiro Takagi, Reuters, 16 Nov. 2022

המילה artificial (מלאכותי) הגיעה לאנגלית ממקור לטיני – artificium. משמעות המילה הלטינית היא 'מיומנות' או 'אומנות'. במילה זו שני רכיבים: arti – באופן מיומן, מקצועי ו-fex – לעשות, ליצור. משתמשים במילה artificial כדי להתייחס לכל דבר שנוצר בכישרון אנושי או בכושר ההמצאה שלנו, לעומת 'יצירות' של הטבע. לכן תעלת סואץ' היא תעלה מלאכותית (artificial) לכל דבר.

Voyage

נקודת ציון היסטורית נוספת בשבוע החולף הייתה היום שבו האונייה "טיטניק" יצאה להפלגה (voyage) הראשונה והאחרונה שלה – לפני 111 שנים. דוגמה מהחדשות לשימוש במילה voyage:

Chinese sailor's historic voyage across Arctic Ocean shows evidence of global warming

Bryan Ke, Yahoo! News, 16 Nov. 2022

המילה voyage הגיעה לאנגלית מצרפתית, וגם בצרפתית פירושה 'מסע' או 'נסיעה'. המילה הצרפתית נגזרת מהמילה הלטינית viaticum – 'אספקה למסע'. במקור המילה voyage התייחסה למסע ארוך בים, אך כיום אפשר להשתמש בה כדי לתאר כל סוג של מסע ארוך, ביבשה, בים או באוויר. המילה voyage קשורה לעתים קרובות להרפתקה, לחקר ולגילוי. מילה זו שימשה לאורך ההיסטוריה כדי לתאר את מסעותיהם של חוקרים, סוחרים ומהגרים שיצאו לגלות ארצות חדשות או חיפשו הזדמנויות חדשות. כיום המילה עדיין משמשת במובן זה, אך היא יכולה להתייחס גם לכל סוג של נסיעה או מסע ממושך.

Found

אם אתם קשובים ללב של תל אביב, אולי שמתם לב שהשבוע ציינו את תאריך ייסוד העיר לפני 114 שנים. באנגלית הפועל  'to found' פירושו 'לייסד', ואילו  מייסד הוא 'founder'.  לדוגמה:

Public education is drifting from its founding ideals and
public purpose

Robert Pondiscio, The Thomas B. Fordham Institute, 17 Nov. 2022

הפועל to found הגיע ממילה צרפתית בעלת משמעות דומה – fonder ('לבסס'). המקור הלטיני הוא הפועל fundare. מלכתחילה היו משתמשים בפועל to found כדי להתייחס להקמה ולביסוס של יישובים וערים, אך עם הזמן התחילו להשתמש בו גם כדי להתייחס להקמה של משהו חדש, כמו חברת הייטק או תנועת צדק חברתי. 

Human

ב-12 באפריל ציינו בעולם עוד תאריך מיוחד – עברו 62 שנים מאז הגיע אדם (human) לחלל החיצון בפעם הראשונה בהיסטוריה. זה היה יורי גגארין, קוסמונאוט סובייטי. הינה דוגמה לשימוש במילה human מהחדשות:

Early humans may have cooked fish in ovens 780,000 years ago

Christa Lesté-Lasserre, New Scientist, 14 Nov. 2022

המילה human הגיעה מהמילה הלטינית humanus. תרגום המילה הלטינית הוא 'שקשור לאדם'. המילה הלטינית נגזרת ממילה לטינית אחרת  – homo, 'אדם' או 'בן אנוש'. 

המשמעות של המילה human התרחבה, וכיום משתמשים בה גם כדי להתייחס להוויה האנושית, לבסיס שמאפיין את האנושות מבחינה רגשית, חברתית וגופנית. אחת השאלות הידועות בשפה האנגלית היא what does it mean to be human? מה המשמעות של היות בן אנוש?

Theater

אם אתם מגיעים מארה"ב או מכירים את ההיסטוריה שלה, אולי שמתם לב שהחודש ציינו את יום השנה להירצחו של נשיא ארה"ב, אברהם לינקולן. לינקולן נורה לפני 158 שנים, כשהיה בתיאטרון (theater). היכן נראה את המילה theater היום?

British Actress Josephine Melville Dies Suddenly Backstage At UK Theater

Caroline Frost, Deadline, 22 Oct. 2022

בשונה מהמילים שעסקנו בהן עד עכשיו, המילה theater אינה מגיעה מהשפה הלטינית. אנחנו חוזרים ליוון העתיקה, למילה theatron, שמשמעותה 'מקום לצפייה'. מילה יוונית זו נובעת מהפועל היווני theaomai, שפירושו 'לראות' או 'להתבונן'. אולי כבר שמתם לב, אבל המילה העברית 'תיאטרון' גם היא מגיעה מאותו מקור ביוונית. 

ביוון העתיקה התיאטרון היה מקום שבו צפו במחזות ובמופעים באוויר הפתוח, בדרך כלל עם סידור ישיבה של חצי מעגל מול בימה. היום המילה מתייחסת לכל מבנה שמציג בתוך האולמות שלו בידור 'חי' על הבימה. באנגלית בריטית מילה זו נכתבת אחרת: theatre.

Damage

האירוע ההיסטורי האחרון שנעסוק בו השבוע התרחש בפריז לפני ארבע שנים. השריפה הגדולה בקתדרלת נוטרדאם גרמה לנזק (damage) אדיר שעד היום מטפלים בו. בחדשות המילה damage עלתה בהקשר זה:

Insurers slashed Hurricane Ian payouts far below damage estimates, documents and insiders reveal

Brianna Sacks, The Washington Post, 11 Mar. 2023

המילה האנגלית שמשמעותה 'נזק' הגיעה מצרפתית, והיא קשורה למילה dommage בצרפתית של ימינו. המקור הוא במילה הלטינית damnum, שמשמעותה 'אבידה', 'נזק' או 'פציעה'. המילה הלטינית הזאת הולידה עוד מילה אנגלית נפוצה – damn, 'לעזאזל' והפועל to damn -'לדון לגיהינום'. 

במקור היו משתמשים במילה damage כדי לתאר נזקים כלכליים בהקשר של סכסוכים ופיצויים, אך כיום משתמשים במילה זו כדי לתאר כל נזק, פגיעה או פציעה. צורת הריבוי damages מתייחסת גם לכסף המשולם כפיצוי על נזקים.

הדו-קרב שהדהד בהיסטוריה

Legendary

מהחלל החיצון אנחנו עוברים ליפן לפני 411 שנים. מה יותר אגדי (legendary) מדו-קרב גורלי בין שני סמוראים דגולים, אויבים מושבעים? זה האירוע שהתרחש לפני 411 שנים, בין מיאמוטו מוסאשי לבין סאסאקי קוג'ירו. איפה נמצא את המילה legendary היום?

Legendary Miami Beach hotel that hosted JFK, Beatles imploded

Associated Press, New York Post, 13 Nov. 2022

המילה legendary היא שם תואר הנגזר מהמילה legend – אגדה. מילה זו מגיעה מהלטינית של ימי הביניים, מהמילה legenda, שמשמעותה המילולית היא 'דברים לקרוא'. המילה הלטינית התייחסה בעיקר לחייהם של קדושים, במובן 'לקרוא על חייהם של הקדושים'. המילה הלטינית הזאת מכילה את המילה  legere, 'לקרוא'. 

עם הזמן התחילו להשתמש במילה legend כדי לתאר דברים בעלי סטטוס נשגב, יוצא דופן או מיוחד – גם בהקשרים שלא קשורים לאגדות עתיקות, לדת או למיתולוגיות. היום תוכלו לראות את התואר legendary מיוחס אפילו לשחקני כדורסל מוצלחים, או כמו בדוגמה שלנו, לבית מלון אגדי.

אם פספסתם את הלקט של שבוע שעבר – שבוע באפריל, 2023 – מילים מפסח, מוזיקה קלאסית וג'ק המרטש

רוצים לעקוב אחר המילים בזמן אמת? תעקבו אחרינו באינסטגרם ובפייסבוק!

הסברים נוספים וטיפים חשובים מחכים לכם במורפיקסקול, היכנסו לתרגל את האנגלית !

מעוניינים במורפיקסקול לביה"ס, למכללה או לארגון ?

שתף עם חברים

אולי יעניין אותך גם...

מאמרים
morfixblog

מילת השנה – Resilience

מילת השנה של מורפיקס -הרביתם לחפש מילה אחת, מילה שמשכה את תשומת ליבנו יותר מהאחרות, כיוון שהיא מייצגת את מהות החוויה האנושית והישראלית המשותפת שלנו על רקע הקשיים של שנת 2023. Resilience – חוסן נפשי.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – צבעים למתקדמים

האם יצא לכם לתהות מדוע קוראים לצבע טורקיז כך? מה עומד מאחורי שם הצבע בז'? אומנם רובנו יודעים שצבע פוקסיה הוא צבע ורדרד, אך היינו רוצים לדעת גם את פשר השם. זאת ההזדמנות שלכם לקפוץ איתנו לתוך קשת הצבעים המאתגרים ולבסס היכרות עמוקה יותר עם ספקטרום הצבעים. ככל שתכירו טוב יותר את פשר השמות ואת הסיפורים שמאחוריהם, כך יגבר הסיכוי שתזכרו אותם היטב.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הסודות המילוניים של הארי פוטר

בין אם גדלתם על הרפתקאותיו של הארי פוטר על המסך או בעמודי הספר, או שאתם משחקים בימים אלה במשחק המחשב המדובר ששבר את כל השיאים, אנו בטוחים שהקסמים של הסדרה נתקעו לכם בזיכרון. עכשיו הגיע הזמן לגלות את הסודות שלהם!

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – הצבעים הבסיסיים

אנחנו מניחים שאת הצבעים הבסיסיים בשפה האנגלית אתם מכירים: red, blue, green, yellow, וכו'. אלו הן מילות בסיס שאנחנו לא חושבים עליהן יותר מדי. אך לכל מילה יש התחלה ומקור, וכאן אנחנו מתכוונים לחשוף בפניכם את המקורות ואת ההתחלות של הצבעים הבסיסיים שמלווים אותנו בכל מקום.

קרא עוד »