מילות השבוע, 4 במרץ 2023

לקט מילות היום של מורפיקס
שבוע במרץ 2023 - מהחדשות, מהיבשות האמריקאיות
וממיתולוגיה עתיקה

Airspace

ייתכן שתוכלו לטוס מעל עומאן באחת הטיסות הבאות שלכם, עקב פתיחת המרחב האווירי שלה, ה-airspace, שתאפשר לחברות תעופה ישראליות לטוס מעל המדינה:

Israel thanks Oman for opening its airspace

Reuters, 23 Feb. 2023

המילה airspace, שמשמעותה 'מרחב אווירי', מורכבת משתי מילים – air (אוויר) ו-space (מרחב). זאת אומנם מילה פשוטה,  אך ההקשר המודרני שלה בכל הנוגע לתעופה ולטריטוריה שנמצאת מעל מדינות הוא צעיר יחסית – בערך כמו גיל התעופה האנושית והמצאת המטוס בתחילת המאה ה-20. לפני כן התייחסה המילה airspace, בין היתר, למידות החלל הפנימי של מבנה, ובהקשר של רובים, לחלל שבין הקליע לבין מטען אבק השריפה.

Drought

אנחנו עדיין נמצאים רשמית בתקופת חורף, ובחדשות מודיעים שיש חשש מבצורת (drought) קשה באפריקה וגם ברחבי אירופה:

Dry canals, low rivers and shrunken lakes: Europe braces for severe drought amid winter heatwave

Christian Edwards and Gabby Gretener, CNN, 24 Feb. 2023

המילה drought קשורה למילה dry שפירושה 'יבש'. בשתי המילים הייתה פעם g שנעלמה כליל מהמילה dry ועדיין שרדה בכתיב של המילה drought, אם כי כבר לא הוגים אותה. המילה drought משמשת בדרך כלל לתיאור תקופה ממושכת, אך זמנית, של מזג אוויר יבש בצורה חריגה הגורמת למחסור במים ולנזק ביבול. אם ההתייבשות נעשית קבועה, מדברים על aridification – מִדְבּור.

Escalation

למי שעוקב אחרי חדשות מדיניות, העובדה שהמצב עגום אינה מפתיעה. המילה 'הסלמה' (escalation) התנוססה בכותרות:

Jordan hosting Israeli-Palestinian talks to avert escalation in violence

Suleiman Al-Khalidi, Reuters, 23 Feb. 2023

המילה escalation (הסלמה) החלה לקבל את השימוש המודרני שלה בהקשרים של החרפה במהלך המלחמה הקרה. השתמשו במילה זו כדי להתייחס לעלייה ההדרגתית בעוצמתו ובהיקפו של הסכסוך בין בריה"מ לארה"ב, וכדי להתייחס לסכנה הגוברת של מלחמה גרעינית. מאז משתמשים במילה escalation באופן רחב יותר כדי לתאר כל מצב שבו משהו מסלים, מחריף או
עולה מדרגה. 

Ritual

אי שם בהודו, במקדש במדינת קראלה, החליטו להפסיק להשתמש בפילים חיים בטקסים ובפולחן (ritual) המקומי – האלטרנטיבה שלהם? פיל רובוט:

Kerala temple become India’s first to induct robotic elephant for ritual duties

The Economic Times, 27 Feb. 2023

המילה האנגלית לפולחן, ritual, נמצאת בהמון הקשרים הסובבים ענייני דת. מילה זו היא גלגול של המילה הלטינית ritualis, ותרגומה היה 'שקשור לפולחן דתי'. עמוק יותר בתוך המילה נמצאת המילה הלטינית ritus, שכיום הפכה למילה rite – ומשמעותה היא גם כן 'פולחן'.

 Device

בצד אחר של העולם, בקנדה הקרירה, קיבלה הממשלה החלטה לאסור על התקנת אפליקציית טיקטוק במכשירים (devices) ממשלתיים מטעמי ביטחון מידע ופרטיות. נראה שקנדה לא תהיה היחידה ביבשת הצפון אמריקאית:

Exclusive: White House sets deadline for purging TikTok from federal devices

David Shepardson, Reuters, 28 Feb. 2023

אם מסתכלים על ההיסטוריה של המילה האנגלית שמשמעותה 'מכשיר' (device), מגיעים לצורתה המקורית בצרפתית – devis. המשמעויות של המילה devis נעות בין 'חילוק' ו-'הפרדה', ל'תכנון' ו'המצאה', והיא נובעת מהפועל deviser – 'לתכנן', 'להמציא'. השימוש המודרני במילה בהתייחסות למכשירים טכנולוגיים נהיה פופולרי בשנות ה-90. 

 Laboratory

בחדשות שקשורות לנגיף הקורונה נראה כי הטענות שהנגיף דלף ממעבדה (laboratory, או בקיצור, lab) חזרו לשיח הציבורי:

US agency says COVID-19 may have leaked from lab – here's what to know

Grace Wade, New Scientist, 28 Feb. 2023

המילה laboratory נכנסה לשימוש בערך במאה ה-15 במשמעות 'חדר או בניין המיועדים למטרות של מחקר מדעי'. מילה זו נובעת מהלטינית – laboratorium. למילה הלטינית לא היה הקשר שדיבר על מדע או מחקר, כיוון שהמילה אך ורק כוללת בתוכה את המילה הלטינית laboratus – 'לעבוד'. משם מגיעה מילה אנגלית אחרת, labor. המילה labor (או labour) שמרה על המשמעות הלטינית המקורית, וגם היום פירושה הוא 'עבודה', 'מלאכה' או 'עָמָל'.

הנשיא שרצה למצוא אלף

Elf

אם הלכתם בקריאת החדשות שלכם דרומה והגעתם למקסיקו, אולי שמעתם שנשיא המדינה שיתף תמונה שבה טען שאפשר לראות שדון (elf) מהמיתולוגיה
של המאיה:

Mexican president posts photo of what he claims is a Maya elf

Associated Press, The Guardian, 27 Feb. 2023

ההיסטוריה של המילה elf, שדון, ספוגה במיתולוגיות ובדתות העתיקות של אירופה. לדוגמא, ה-elves, או השדונים, הם זן של יצורים קסומים בפולקלור הגרמאני – המילה שם הייתה alp. הגרסה הנורדית הייתה alfr, ובאנגלית עתיקה – ylfe. בין האמונות השונות היצורים האלו היו שובבים או רשעים. המילה elf וההסכמה לגבי הטבע שלהם הלכה והתגלגלה עד שהחלו לייחס לשדונים תכונות אציליות שהיו שייכות לפיות ויצורים קסומים אחרים. בערך במאה ה-14 החלו להשתמש במילה זו כדי להתייחס לאדם שובב. 

אם פספסתם את הלקט של שבוע שעבר – שבוע בפברואר, 2023 – מילים מהחדשות, עולם האומנות והמשפחה

רוצים לעקוב אחר המילים בזמן אמת? תעקבו אחרינו באינסטגרם ובפייסבוק!

הסברים נוספים וטיפים חשובים מחכים לכם במורפיקסקול, היכנסו לתרגל את האנגלית !

מעוניינים במורפיקסקול לביה"ס, למכללה או לארגון ?

שתף עם חברים

אולי יעניין אותך גם...

מאמרים
morfixblog

מילת השנה – Resilience

מילת השנה של מורפיקס -הרביתם לחפש מילה אחת, מילה שמשכה את תשומת ליבנו יותר מהאחרות, כיוון שהיא מייצגת את מהות החוויה האנושית והישראלית המשותפת שלנו על רקע הקשיים של שנת 2023. Resilience – חוסן נפשי.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – צבעים למתקדמים

האם יצא לכם לתהות מדוע קוראים לצבע טורקיז כך? מה עומד מאחורי שם הצבע בז'? אומנם רובנו יודעים שצבע פוקסיה הוא צבע ורדרד, אך היינו רוצים לדעת גם את פשר השם. זאת ההזדמנות שלכם לקפוץ איתנו לתוך קשת הצבעים המאתגרים ולבסס היכרות עמוקה יותר עם ספקטרום הצבעים. ככל שתכירו טוב יותר את פשר השמות ואת הסיפורים שמאחוריהם, כך יגבר הסיכוי שתזכרו אותם היטב.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הסודות המילוניים של הארי פוטר

בין אם גדלתם על הרפתקאותיו של הארי פוטר על המסך או בעמודי הספר, או שאתם משחקים בימים אלה במשחק המחשב המדובר ששבר את כל השיאים, אנו בטוחים שהקסמים של הסדרה נתקעו לכם בזיכרון. עכשיו הגיע הזמן לגלות את הסודות שלהם!

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – הצבעים הבסיסיים

אנחנו מניחים שאת הצבעים הבסיסיים בשפה האנגלית אתם מכירים: red, blue, green, yellow, וכו'. אלו הן מילות בסיס שאנחנו לא חושבים עליהן יותר מדי. אך לכל מילה יש התחלה ומקור, וכאן אנחנו מתכוונים לחשוף בפניכם את המקורות ואת ההתחלות של הצבעים הבסיסיים שמלווים אותנו בכל מקום.

קרא עוד »