איך להגיע מוכנים לבגרות באנגלית?

איך להגיע מוכנים לבגרות באנגלית?

לאחרונה נערכו שינויים בבגרות באנגלית, וכעת חלק משמעותי יותר מהציון שלכם יהיה מורכב מנקודות שתצברו בקטעי הבנת הנקרא. קטעי הבנת הנקרא, או בשמם הנפוץ יותר 'אנסינים', הם קטעי קריאה באנגלית שאחריהם יש שאלות שמטרתן להוכיח שהבנתם את הטקסט שקראתם.

תלמידים רבים נלחצים מאנסינים באנגלית, ולפעמים אף מרגישים שאין להם שליטה על הציון הסופי שלהם באנגלית, משום שאין להם דרך להתכונן לבחינה אם הטקסט שיופיע בבחינה אינו ידוע מראש. הלחץ והחשש מובנים, אך אם נשנה את הפרספקטיבה שלנו על הבגרות באנגלית, נגלה שדווקא מה שמלחיץ אותנו הוא מה שיכול להרגיע אותנו ולעזור לנו להגיע רגועים לבחינה.

גם באתר מורפיקסקול תוכלו להתכונן לקראת קטעי ה-unseen בבחינה באנגלית

לאנסינים יש כמה יתרונות. ראשית, אין צורך לשנן חומר לפני הבחינה, ואין צורך לזכור כמעט שום דבר בעל פה. מובן  שצריך להכיר מילים באנגלית וללמוד כמה שיותר פירושי מילים באנגלית, אך אין צורך לזכור בעל פה מושגים, שמות ותאריכים כמו בבגרויות אחרות. מכיוון שאין צורך לשנן חומר לפני הבחינה, תוכלו לגשת לבחינות באנגלית שוב ושוב בלי לבזבז זמן על הכנה לקראת הבגרות ולשפר את הציון שלכם באותו השאלון.

יתרון נוסף שיש לאנסינים הוא שיש טכניקות שונות לפתירת השאלות שאחריהם. אחרי שתלמדו את הטכניקות הללו ותתרגלו עוד ועוד אנסינים, תגלו שאתם מצליחים לענות בהצלחה על השאלות גם בלי שהבנתם כל מילה בטקסט. הטכניקה החשובה ביותר היא ההבדלה בין עיקר לטפל. כשאתם קוראים את קטע הקריאה, חשוב שתלמדו לזהות אילו משפטים הם חשובים (משפטי מפתח) שמסכמים את הרעיון המרכזי של הפסקה, ואילו משפטים הם הרחבה או פירוט של הרעיון המרכזי, שאותם פחות חשוב להבין, משום שבדרך כלל השאלות מתמקדות ברעיון המרכזי בכל פסקה.

טכניקת 'הבדלה בין עיקר לטפל' תקצר לכם את הזמן שתשקיעו בהבנת קטע הקריאה, משום שלא תבזבזו זמן על תרגום מילים שאינן חשובות. בזמן שיישאר לכם תוכלו להתמקד במה שחשוב באמת והוא הבנת השאלות. חשוב להבין במה כל שאלה מתמקדת כדי לדעת איך לענות עליה בלי להחסיר מידע או להוסיף מידע מיותר (שגם יכול להוריד לכם נקודות).

 לפתירת שאלות אנסין יש טכניקות נוספות, אך קצרה היריעה מלהרחיב עליהן במאמר זה. אולם, חשוב להדגיש שכדי להצליח באנסינים באנגלית אין צורך בכישורים מיוחדים, כל שעליכם לעשות הוא לתרגל עוד ועוד אנסינים. ברשת ישנם מבחני בגרות משנים קודמות שניתן להוריד, לפתור ואחר כך גם להשוות לתשובות המפורסמות ברשת. התמקדו בעיקר בקריאת מבחני בגרות קודמים משום שהנושאים שעליהם נכתבים שאלוני בגרות נוטים לחזור על עצמם. שאלוני בגרות רבים עוסקים בתזונה, ספורט, איכות הסביבה, סוציולוגיה וכדומה. לא סביר שתתקלו בשאלון בגרות העוסק במדע בדיוני, אסטרונומיה או חינוך ילדים.
אם תתרגלו מספיק שאלוני בגרות סביר להניח שתיתקלו באוצר המילים הרלוונטי לבחינת הבגרות שתיגשו אליה. גם כאן חשוב להבדיל בין מילים שיש סבירות רבה שיחזרו על עצמן בטקסטים נוספים לבין מילים הספציפיות לטקסט מסוים. למשל: אם קראתם כעת טקסט העוסק במחזור בקבוקים לשמירה על איכות הסביבה, ונתקלתם במילה recycle, סביר להניח שמילה זו תחזור על עצמה בטקסט נוסף שיעסוק באיכות הסביבה. אולם, אם נתקלתם שם במילה corks (פקקי שעם של בקבוקים), אז אפשר להניח שהמילה הזו ספציפית לטקסט העוסק במחזור בקבוקים, ולא במחזור ואיכות הסביבה באופן כללי, ולכן עדיף להניח למילה זו ולהשקיע את האנרגיות שלכם בלמידת מילים משמעותיות יותר להצלחתכם בבגרות.

באתר מורפיקסקול תוכלו למצוא חידוני הבנת הנקרא. החידונים הללו עוסקים בנושאים נפוצים הרלוונטיים למתכוננים לבגרויות ולנבחנים במבחני האנגלית באוניברסיטה. לצד הטקסטים מופיעות כל השאלות, כך שתוכלו לעבור בין השאלות לבין הטקסט בקלות, ולקבל ציון על כל חידון. כמו כן, תוכלו לעבור על השאלות ולראות היכן צדקתם והיכן טעיתם.

כדי להקל עליכם את הקריאה, הוספנו מחסן מילים המלווה את קריאת הטקסט, המאפשר לכם לראות את פירושיהן של מילים קשות מתוך הטקסט. בנוסף למחסן המילים, לכל קטע קריאה ישנה רשימת מילים הכוללת מילים מתוך הטקסט שאותן ניתן לתרגל לפני או אחרי שקראתם את הטקסט כדי להקל עליכם את שינון המילים ואת הרחבת אוצר המילים שלכם לקראת הבחינה.

זכרו: practice makes perfect

כל שעליכם לעשות הוא להגיע רגועים לבחינה ולהיות בטוחים שיש לכם את הכלים לענות על השאלות גם בלי להבין כל מילה בטקסט. אם נתקלתם במילה שאינם מכירים, אל תתנו לקולות המלחיצים לחלחל לתודעה שלכם, הרחיקו כל מחשבה מלחיצה והתמקדו בשאלה: האם מילה זו משמעותית להבנת הרעיון המרכזי בפסקה ולמענה על שאלות (עיקר) או שהיא חלק ממשפט חסר חשיבות להבנת הקטע (טפל).

היכנסו למורפיקסקול והתחילו לתרגל!

מעוניינים במורפיקסקול לביה"ס, למכללה או לארגון ?

שתף עם חברים

אולי יעניין אותך גם...

מאמרים
morfixblog

מילת השנה – Resilience

מילת השנה של מורפיקס -הרביתם לחפש מילה אחת, מילה שמשכה את תשומת ליבנו יותר מהאחרות, כיוון שהיא מייצגת את מהות החוויה האנושית והישראלית המשותפת שלנו על רקע הקשיים של שנת 2023. Resilience – חוסן נפשי.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – צבעים למתקדמים

האם יצא לכם לתהות מדוע קוראים לצבע טורקיז כך? מה עומד מאחורי שם הצבע בז'? אומנם רובנו יודעים שצבע פוקסיה הוא צבע ורדרד, אך היינו רוצים לדעת גם את פשר השם. זאת ההזדמנות שלכם לקפוץ איתנו לתוך קשת הצבעים המאתגרים ולבסס היכרות עמוקה יותר עם ספקטרום הצבעים. ככל שתכירו טוב יותר את פשר השמות ואת הסיפורים שמאחוריהם, כך יגבר הסיכוי שתזכרו אותם היטב.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הסודות המילוניים של הארי פוטר

בין אם גדלתם על הרפתקאותיו של הארי פוטר על המסך או בעמודי הספר, או שאתם משחקים בימים אלה במשחק המחשב המדובר ששבר את כל השיאים, אנו בטוחים שהקסמים של הסדרה נתקעו לכם בזיכרון. עכשיו הגיע הזמן לגלות את הסודות שלהם!

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – הצבעים הבסיסיים

אנחנו מניחים שאת הצבעים הבסיסיים בשפה האנגלית אתם מכירים: red, blue, green, yellow, וכו'. אלו הן מילות בסיס שאנחנו לא חושבים עליהן יותר מדי. אך לכל מילה יש התחלה ומקור, וכאן אנחנו מתכוונים לחשוף בפניכם את המקורות ואת ההתחלות של הצבעים הבסיסיים שמלווים אותנו בכל מקום.

קרא עוד »