מילות השבוע, 1 באפריל 2023

לקט מילות היום של מורפיקס
שבוע בין מרץ לאפריל 2023 - מהאחד באפריל, הרפורמה המשפטית ועכבישים ענקיים

Weapon

בשבוע שעבר הייתה עוד הסלמה במלחמה באירופה, עם הכרזתה של רוסיה על כוונתה להציב נשק (weapon) גרעיני בשטחה של בלארוס – דבר שלא קרה מאז שנות ה-90.

Putin says Moscow has deal with Belarus to station nuclear weapons there

Reuters, NBC News, 25 Mar. 2023

המילה weapon הגיעה מאנגלית עתיקה. צורתה הייתה wǣpen, ופירושה 'מכשיר המשמש ללחימה או להגנה'. מילה זו קשורה למילה הגרמנית העתיקה wāffan ולמילה הגותית wēpna ששימשו אף הן במובן 'נשק". בעבר מילה זו התייחסה לכל כלי או חפץ שיכול לשמש בלחימה או בהגנה עצמית, כגון: חרבות, מגינים, גרזינים וחניתות. עם הזמן המשמעות של המילה הפכה לממוקדת יותר, וכיום היא מתייחסת בדרך כלל לחפץ או לטכנולוגיה שנועדו  לפגיעה (ולא להגנה). מילה זו נמצאת בשימוש באנגלית מאז המאה ה-14.

Spider

באוסטרליה (כמובן) גילו זן חדש של עכביש ענקי אדמדם. את התמונות לא נביא לכם, כי אתם מעדיפים מן הסתם שלא לראות עכבישים ענקיים, אבל הינה הכותרת:

Rare giant spider species spotted in Queensland

Kristen Rogers, CNN, 22 Mar. 2023

גם המילה spider הגיעה מאנגלית עתיקה. צורתה הייתה spinnan, ופירושה 'לסובב'. זו הייתה התייחסות ליכולתו של העכביש 'לסובב', או לטוות, קורי עכביש (to spin a web). האנגלים הקדומים ראו את היכולת הזאת ככישרון יוצא דופן ומסתורי. עם הזמן, המילה spinnan התפתחה למילה האנגלית העתיקה spīþra, שהתייחסה באופן ספציפי לעכבישים. ממילה זו נגזרה בסופו של דבר המילה האנגלית המודרנית spider, שנמצאת בשימוש לפחות מהמאה ה-14. נוסף על השימוש שלה לתיאור בעל החיים, למילה spider יש שימושים מטפוריים רבים, החל מתוכנות מחשב ש'זוחלות' (crawl) ברשת כמו עכביש, ועד לאנשים המיומנים בטוויית תככים מורכבים של שקרים והונאה
(web of lies). 

Devastation

בשבוע שעבר התמודדה מדינת מיסיסיפי שבארה"ב עם ההרס (devastation) וההרג שזרעה סופת טורנדו עוצמתית.

Devastation after Tornado rolls across Mississippi

CNN, 25 Mar. 2023

מקור המילה devastation הוא בשפה הלטינית. צורת הפועל בשפה הלטינית הייתה devastare, שפירושה 'להשחית' או 'להרוס'. המילה הלטינית מורכבת משני חלקים: de, שפירושו 'לחלוטין', ו-vastare, שפירושו 'לזרות הרס' או 'להחריב כליל'. המילה devastation הופיעה לראשונה באנגלית בתחילת המאה ה-17, והפכה עד מהרה למילה נפוצה לתיאור ההרס והנזק שנגרמו כתוצאה ממלחמות, אסונות טבע ואירועים קטסטרופליים אחרים. אפשר, אם כן, להשתמש במילה זו גם בצורה מטפורית.

Retaliate

גם במזרח התיכון ממשיכים להילחם, כפי שהראו לנו המאורעות בין ארה"ב, סוריה ואיראן – שרשרת התקיפות והנקמות (retaliations)
על התקיפות:

US Contractor Killed at Syria Base; US Retaliates Against Iran IRGC Facilities

Carla Babb, VOA News, 24 Mar. 2023

הפועל to retaliate מגיע מהשפה הלטינית. צורתו הלטינית של הפועל היא retaliare, שפירושה 'להחזיר' או 'להשיב באותה מידה'. גם מילה זו מורכבת משני חלקים: re, במשמעות 'חזרה', ו-taliare, במשמעות 'לחתוך' או 'לעצב'. בשימוש המוקדם ביותר, הפועל to retaliate התייחס ספציפית לפעולת תגמול על פגיעה או נזק באמצעות פגיעה או נזק דומים – עין תחת עין. הפגיעות עצמן כללו אלימות פיזית,עלבונות מילוליים, או כל מהלך אחר המכוון כדי לנקום. כיום הפועל to retaliate דומה במשמעותו לפועל to revenge, אך הוא אינו נושא את הקונוטציות והאסוציאציות השליליות של
המילה revenge.

Pardon

בחדשות המקומיות, בשבוע שעבר דווח על מתן חנינה לתושבת ישראל שנעצרה לפני כשנתיים באיחוד האמירויות וקיבלה אז גזר דין מוות.

UAE Pardons Israeli After Life Sentence for Drug Smuggling

The Associated Press, Haaretz, 26 Mar. 2023

גם המילה pardon מגיעה מהשפה הלטינית, מהפועל perdonare, שפירושו 'לתת לחלוטין' או 'להעניק בחופשיות'. המילה מורכבת משני חלקים: 'per' שפירושו 'לגמרי', ו-donare שפירושו 'לתת'. המילה pardon מתארת מחילה על עוולה או על עבירה,  גם במקרה של סליחה לזולת אחרי התנצלות פשוטה וגם במקרה שלמתן חנינה על
עבירה פלילית.

Suspend

לאחר הפגנות ומחאות מרובות הודיע בנימין נתניהו שהוא משהה (suspends) את חקיקת
הרפורמה המשפטית:

Bibi suspends judicial overhaul after mass protests
across Israel

Barak Ravid, Axios, 27 Mar. 2023

מאיפה מגיע הפועל to suspend? אם ניחשתם שהוא מגיע מאנגלית עתיקה, טעיתם. הפועל הזה מגיע מהשפה הלטינית. הפועל הלטיני המקורי הוא suspendere, ומשמעותו 'לנתק' או 'לעצור זמנית'. המילה מורכבת משני חלקים: sub, שפירושו 'למטה', ו-pendere, שפירושו 'לתלות'. במקור השתמשו בפועל זה  כדי לתאר פעולת תלייה של משהו או תמיכה בדברמה מלמטה. לאורך ההיסטוריה קיבל הפועל משמעות רחבה יותר והוא משמש כיום לתיאור כל פעולה של עצירה או עיכוב זמני של משהו, כגון פרויקט, פעילות או כמו במקרה של הרפורמה המשפטית בישראל, פעולת חקיקה. 

תפסתם את המתיחות שלנו לכבוד האחד באפריל? 😉

Fool

לבסוף סגרנו את השבוע עם אחד באפריל, או April Fool's Day, וההומור שמגיע איתו בדרך כלל. לפניכם דוגמה ספרותית לשימוש במילה fool.

A fool with a heart and no brains is just as unhappy as a fool with brains and no heart.

Fyodor Dostoevsky, The Idiot

המילה fool, ‘טיפש’, נגזרת מהמילה הצרפתית הישנה ‘fol’. משמעות המילה הצרפתית היא ‘משוגע’ או ‘לא שפוי’. המילה הצרפתית מגיעה במקורה מהמילה הלטינית folis, שמשמעותה ‘מפוח’ או ‘שק המחזיק אוויר’. יש כאן הקבלה מטפורית בין אדם טיפש לאדם עם ראש מלא אוויר – ראש ריק.

המילה fool התחילה עם הזמן להתייחס לאנשים שאין להם כושר שיפוט טוב, או לאנשים שמתנהגים בצורה מגוחכת. בימי הביניים כונו ליצני חצר court jester או fool. בספרות יש מסורת עשירה של דמויות שנחשבות כ-fool. אומנם המילה fool יכולה לשמש כעלבון, אך לא כל השימושים בה מעליבים, ולעיתים הם יכולים להיות קלילים ומלאי חיבה.

אם פספסתם את הלקט של שבוע שעבר – שבוע במרץ, 2023 – מהים השחור, דונלד טראמפ והוליווד

רוצים לעקוב אחר המילים בזמן אמת? תעקבו אחרינו באינסטגרם ובפייסבוק!

הסברים נוספים וטיפים חשובים מחכים לכם במורפיקסקול, היכנסו לתרגל את האנגלית !

מעוניינים במורפיקסקול לביה"ס, למכללה או לארגון ?

שתף עם חברים

אולי יעניין אותך גם...

מאמרים
morfixblog

מילת השנה – Resilience

מילת השנה של מורפיקס -הרביתם לחפש מילה אחת, מילה שמשכה את תשומת ליבנו יותר מהאחרות, כיוון שהיא מייצגת את מהות החוויה האנושית והישראלית המשותפת שלנו על רקע הקשיים של שנת 2023. Resilience – חוסן נפשי.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – צבעים למתקדמים

האם יצא לכם לתהות מדוע קוראים לצבע טורקיז כך? מה עומד מאחורי שם הצבע בז'? אומנם רובנו יודעים שצבע פוקסיה הוא צבע ורדרד, אך היינו רוצים לדעת גם את פשר השם. זאת ההזדמנות שלכם לקפוץ איתנו לתוך קשת הצבעים המאתגרים ולבסס היכרות עמוקה יותר עם ספקטרום הצבעים. ככל שתכירו טוב יותר את פשר השמות ואת הסיפורים שמאחוריהם, כך יגבר הסיכוי שתזכרו אותם היטב.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הסודות המילוניים של הארי פוטר

בין אם גדלתם על הרפתקאותיו של הארי פוטר על המסך או בעמודי הספר, או שאתם משחקים בימים אלה במשחק המחשב המדובר ששבר את כל השיאים, אנו בטוחים שהקסמים של הסדרה נתקעו לכם בזיכרון. עכשיו הגיע הזמן לגלות את הסודות שלהם!

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – הצבעים הבסיסיים

אנחנו מניחים שאת הצבעים הבסיסיים בשפה האנגלית אתם מכירים: red, blue, green, yellow, וכו'. אלו הן מילות בסיס שאנחנו לא חושבים עליהן יותר מדי. אך לכל מילה יש התחלה ומקור, וכאן אנחנו מתכוונים לחשוף בפניכם את המקורות ואת ההתחלות של הצבעים הבסיסיים שמלווים אותנו בכל מקום.

קרא עוד »