מילות השבוע, 25 במרץ 2023

לקט מילות היום של מורפיקס
שבוע במרץ 2023 - מהים השחור, דונלד טראמפ והוליווד

Drone

התחלנו את השבוע שעבר בחדשות מטרידות במיוחד על התנגשות בין מטוס קרב רוסי לבין מל"ט (מטוס ללא טייס – drone) אמריקאי שהסתיימה בהתרסקות המל"ט
בים השחור:

”Everything we know about the US drone that crashed in the Black Sea

Max Matza, BBC News, 16 Mar. 2023

המילה drone מגיעה מהמילה האנגלית העתיקה dran, שמשמעותה 'דבורה ממין זכר'. יש משמעות נוספת למילה drone – עובד עצלן או חסר מעש, כיוון שדבורים ממין זכר אינם מייצרים דבש. המילה drone מתייחסת כיום בעיקר למל"טים למיניהם (המילה drone מוכרת לנו יותר במשמעות 'רחפן'), כיוון שלדבורים, ובפרט לדבורים ממין זכר, יש קולות זמזום נמוכים הדומים לצליל הזמזום הנמוך של מל"טים. המילה drone משמשת גם לתיאור הצליל הנמוך של כלי נגינה מסוימים או לצליל המתמשך שנשמע כשמישהו מדבר בטון חדגוני. 

Arrest

הנשיא לשעבר של ארה"ב דונלד טראמפ הביא לתשומת ליבנו את המילה האנגלית שמשמעותה 'לעצור' (במובן המשטרתי) – to arrest. בהודעה דרמטית הודיע טראמפ שייעצר ביום שלישי.

Ex-US President Donald Trump expects to be arrested
on Tuesday

Sarah Fowler and Anthony Zurcher, BBC News, 18 Mar. 2023

המילה arrest נגזרה מהפועל הצרפתי arrester (בכתיב מודרני: arrêter), שפירושו 'לעצור' או 'להשתהות'. הפועל הצרפתי נגזר בתורו מהפועל הלטיני arrestare בעל אותה המשמעות.

בשימושה המקורי, המילה arrest התייחסה למעשה שהוביל לעצירה או לריסון של מישהו או משהו. עם הזמן, המילה נקשרה באופן ספציפי להליך המשפטי של מעצר או תפיסה של מישהו החשוד בפשע.

כיום המילה arrest משמשת באנגלית הן כשם עצם והן כפועל כדי להתייחס למעצר של מישהו, בדרך כלל על-ידי שוטר, לצורך חקירה, תשאול או האשמה בפשע. אגב, נראה שטראמפ לא נעצר בסופו של דבר, כפי
שאמר שיקרה.

Soap Opera

בחדשות תרבות הפופ, החודש חגגו 50 שנה לאופרת הסבון (soap opera) 'צעירים חסרי מנוח'.

A dozen actors from The Young and the Restless took a break from the grind of soap opera duties to mark the show’s
50th anniversary…

Chris Gardner, The Hollywood Reporter, 9 Mar. 2023

המונח soap opera נולד בשנות ה-30, בראשית ימי שידורי הרדיו בארצות הברית.. תסכיתי הדרמה ברדיו היו בחסות יצרני סבון (soap) ולעיתים קרובות כללו פרסומות למוצריהם. מהקשר הזה נולד השם 'אופרת סבון'.

התסכיתים האלה כונו 'אופרות' בשל האופי המלודרמטי והרגשני של הסיפורים, שכללו לרוב עלילות רומנטיות ורגשיות.

אופרות הסבון עברו מאוחר יותר מהרדיו לטלוויזיה, והמשיכו להיות פורמט פופולרי של תוכניות המשודרות במהלך היום – לעיתים קרובות עם עלילות מתמשכות והרכב רחב של דמויות (לכן הגיעה אופרת הסבון 'צעירים חסרי מנוח' ל-50 שנות שידור). המונח soap opera הפך למונח מוכר לתיאור הסוגה הזאת של טלוויזיה, גם לאחר שהמקור
למונח נשכח. 

Authority

ובצרפת הרוחות סוערות בעקבות הרפורמה הלא-פופולרית של הנשיא, עמנואל מקרון, והסברה שהוא ניצל סמכות (authority) מיוחדת לעקיפת הפרלמנט כדי להעביר את הרפורמה.

Has Emmanuel Macron doomed France’s government by pushing through his reforms?

The Economist, 16 Mar. 2023

מקור המילה authority הוא בשפה הלטינית. היא נגזרה מהמילה auctoritas, שמקורה בשם העצם auctor במובן 'מחבר' או 'יוצר'. ברומא העתיקה auctor היה אדם בעל כוח לחוקק חוקים או לקבל החלטות. המונח auctoritas התייחס לכוח ולהשפעה שהיו בידי אנשים כאלו.

היום המילה authority מתייחסת בדרך כלל לכוח או לסמכות לקבל החלטות, לאכוף חוקים, לשלוט או להשפיע על התנהגותם של אחרים.

המילה authority הופיעה לראשונה באנגלית בסוף המאה ה-14, ומאז נמצאת בשימוש. המילה authority משמשת במגוון רחב של הקשרים, ממערכות פוליטיות (כמו בדוגמה של נשיא צרפת) ומשפטיות ועד מוסדות דתיים ואקדמיים. 

 Invasion

בשבוע שעבר הופיעה המילה invasion (פלישה) בחדשות, אך לא בגלל המתרחש באירופה. עברו 20 שנים מאז פלישת ארה"ב לעיראק.

Two decades on, how the UK/US-led invasion turbo-charged Iraq into chaos

Jeremy Bowen, BBC News, 20 Mar. 2023

המילה invasion מקורה בשפה הלטינית. המילה הלטינית שממנה נגזרה המילה המודרנית היא invasio, שנגזרה מהפועל invadere. פועל זה מורכב משני חלקים: התחילית in-, שפירושה 'לתוך' או 'בתוך', והפועל vadere, שפירושו 'ללכת'. לכן, משמעותה המילולית של המילה invadere היא 'להיכנס לתוך'.

במקור המילה invasion ציינה כניסה או הליכה למקום כלשהו. באנגלית התחילו להשתמש במילה invasion לראשונה במאה ה-15. בסופו של דבר המילה קיבלה משמעות ממוקדת יותר בהקשרים צבאיים בדרך כלל, במובן של כניסה לשטח זר וכיבושו בכוח. האירועים שהתרחשו לפני 20 שנים בעיראק נחשבים כפלישה של ארה"ב ובנות בריתה.

 Mine

בקרואטיה התמודדו לאחרונה עם מוקש ימי מתקופת מלחמת העולם השנייה, ופוצצו אותו בפיצוץ מבוקר.

Croatian authorities destroy World War II anti-ship mine

AP News, 19 Mar. 2023

המילה mine, או landmine כשמדובר במוקש הנמצא על הקרקע ולא בים (כמו המוקש שמצאו בקרואטיה), מתייחסת לכל מכשיר המתוכנן להתפוצץ כתוצאה מלחץ, תזוזה או שליטה מרחוק. מוקשים היו קיימים עוד בתקופות עתיקות בהיסטוריה, אך השימוש הרחב בהם התחיל עם מלחמות העולם במאה ה-20. כיום השימוש במוקשים נחשב לבעייתי במיוחד, ויש מאמצים לאסור את השימוש בהם בעימותים צבאיים ברחבי העולם, כיוון שמוקשים ממשיכים לפצוע ולהרוג זמן רב אחרי שהעימות הצבאי כבר הסתיים.

המילה mine מגיעה מהמילה הצרפתית mine, שמשמעותה 'כרייה'. השימוש במילה זו בהקשר הצבאי נובע ככל הנראה מאופן השימוש בנשק הזה – באמצעות הטמנתו בקרקע. יש מומחים הסבורים שהקשר בין המילה הצרפתית 'כרייה' לבין כלי הנשק נובע משיטת לחימה ישנה, שבה כוחות היו כורים תחת ביצורי האויב כדי לפוצץ אותם מתחת לפני השטח. 

נהר מתפתל באוסטרליה

River

בשבוע שעבר אירעה תקרית מטרידה באוסטרליה – מיליוני דגים נמצאו מתים בנהר עקב חום קיצוני לעונה.

Millions of dead fish have washed up in a river near an Australian town

Heather Chen, CNN, 19 Mar. 2023

מקור המילה river, שמשמעותה 'נהר', הוא במילה האנגלית העתיקה rīfer שפירושה 'זרם של מים'. מומחים סבורים שהמילה rīfer נגזרה מהמילה הפרוטו-גרמנית rebros, שגם היא בעלת משמעות דומה. עם הזמן, האיות וההגייה של המילה rīfer השתנו, ובסופו של דבר היא הפכה למילה האנגלית המודרנית river. המילה river מתארת כיום גוף מים גדול הזורם באופן טבעי ונשפך לאוקיינוס, לאגם או לנהר גדול יותר. 

אם פספסתם את הלקט של שבוע שעבר שבוע במרץ, 2023 – מהמלחמה באירופה, סין וטקס האוסקר

רוצים לעקוב אחר המילים בזמן אמת? תעקבו אחרינו באינסטגרם ובפייסבוק!

הסברים נוספים וטיפים חשובים מחכים לכם במורפיקסקול, היכנסו לתרגל את האנגלית !

מעוניינים במורפיקסקול לביה"ס, למכללה או לארגון ?

שתף עם חברים

אולי יעניין אותך גם...

מאמרים
morfixblog

מילת השנה – Resilience

מילת השנה של מורפיקס -הרביתם לחפש מילה אחת, מילה שמשכה את תשומת ליבנו יותר מהאחרות, כיוון שהיא מייצגת את מהות החוויה האנושית והישראלית המשותפת שלנו על רקע הקשיים של שנת 2023. Resilience – חוסן נפשי.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – צבעים למתקדמים

האם יצא לכם לתהות מדוע קוראים לצבע טורקיז כך? מה עומד מאחורי שם הצבע בז'? אומנם רובנו יודעים שצבע פוקסיה הוא צבע ורדרד, אך היינו רוצים לדעת גם את פשר השם. זאת ההזדמנות שלכם לקפוץ איתנו לתוך קשת הצבעים המאתגרים ולבסס היכרות עמוקה יותר עם ספקטרום הצבעים. ככל שתכירו טוב יותר את פשר השמות ואת הסיפורים שמאחוריהם, כך יגבר הסיכוי שתזכרו אותם היטב.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הסודות המילוניים של הארי פוטר

בין אם גדלתם על הרפתקאותיו של הארי פוטר על המסך או בעמודי הספר, או שאתם משחקים בימים אלה במשחק המחשב המדובר ששבר את כל השיאים, אנו בטוחים שהקסמים של הסדרה נתקעו לכם בזיכרון. עכשיו הגיע הזמן לגלות את הסודות שלהם!

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – הצבעים הבסיסיים

אנחנו מניחים שאת הצבעים הבסיסיים בשפה האנגלית אתם מכירים: red, blue, green, yellow, וכו'. אלו הן מילות בסיס שאנחנו לא חושבים עליהן יותר מדי. אך לכל מילה יש התחלה ומקור, וכאן אנחנו מתכוונים לחשוף בפניכם את המקורות ואת ההתחלות של הצבעים הבסיסיים שמלווים אותנו בכל מקום.

קרא עוד »