מילות השבוע, 18 במרץ 2023

לקט מילות היום של מורפיקס
שבוע במרץ 2023 - מהמלחמה באירופה, סין וטקס האוסקר

Dominate

בשבוע שעבר נערך טקס האוסקר. סרט אחד 'שלט' (dominated) בטקס עם שבעה פרסים, ביניהם הסרט הכי טוב, הבמאי הכי טוב, השחקנית הכי טובה ושחקן המשנה הכי טוב.

Everything Everywhere dominates the Oscars

Steven McIntosh, BBC News, 23 Mar. 2023

הפועל to dominate נגזר מהמילה הלטינית dominatus, שהיא צורת העבר של הפועל הלטיני dominari. משמעות הפועל הלטיני הזה היא 'לשלוט'. בלטינית השתמשו במילה dominatus כדי להתייחס לכוחו או לסמכותו של שליט או אדון על נתיניו או על עבדיו. השימוש במילה dominate באנגלית החל בתחילת המאה ה-17. בהתחלה השתמשו בה כדי לתאר הפעלת כוח פוליטי או צבאי על טריטוריה או על עם. עם הזמן, המשמעות התרחבה ותיארה כל מצב שבו אדם או קבוצה מפעילים השפעה או שליטה חזקה על אחרים.

כיום הפועל to dominate משמש לרוב לתיאור מצבים שבהם אדם או קבוצה מחזיקים בעמדת כוח או סמכות על אחרים, באמצעות כוח פיזי, כוח כלכלי, השפעה חברתית או אמצעים אחרים. המונח יכול לשמש גם במובן חיובי יותר כדי לתאר מצבים שבהם לאדם או לקבוצה יש השפעה חזקה וחיובית על אחרים, כגון מנהיג או כדי לתאר סרט שזוכה בפרסים רבים ו-dominates בטקס האוסקר.

Power Plant

בשבוע שעבר נאמר בחדשות שתחנת כוח (power plant) גרעינית אוקראינית חדלה לספק חשמל לאחר פגיעות של מטח טילים רוסיים.

Russia unleashes missile barrage on Ukraine, Zaporizhzhia nuclear [power] plant loses power supply

ABC News, 9 Mar. 2023

המונח power plant נכנס לשימוש בסוף המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20, במהלך ההתרחבות המהירה של מערכות לייצור ולהפצה של חשמל. המונח מתייחס למתקן המייצר חשמל באמצעות המרת צורה אחרת של אנרגיה, כגון אנרגיה גרעינית, דלק מאובנים או מקורות אנרגיה מתחדשת (כמו רוח) לאנרגיה חשמלית. המשמעות המקורית של המילה power היא "יכולת לעשות או לפעול". כיום משמשת המילה במובן 'כוח' באופן כללי, ובייחוד 'כוח חשמלי', כמו בביטויים power tool (כלי חשמלי) ו-power plant – מתקן לייצור ולהפצה של אנרגיה חשמלית.

עם הזמן, תחנות הכוח הפכו ליותר ויותר מורכבות ומתקדמות מבחינה טכנולוגית, וכיום סוגים רבים ושונים של מפעלים ומקורות אנרגיה משמשים לייצור חשמל. המונח power plant נשאר בשימוש כמונח כללי המתייחס לכל מתקן המייצר חשמל. שימו לב: המילה plant אינה משמשת כאן במשמעות 'צמח'. מילה זו משמשת גם במובן של מפעל או מתקן תעשייתי.

Unanimous

נשיא סין, שי ג'ינפינג, נבחר לכהונה השלישית שלו לאחר שהצביעו בעדו 2,952 חברי קונגרס, לעומת 0 קולות נגדו. הנשיא ג'ינפינג נבחר פה אחד (unanimously).

”Xi Jinping starts third term as China’s president with unanimous support

William Zheng, South China Morning Post, 10 Mar. 2023

המילה unanimous נגזרה מהמילה הלטינית unanimus, שהיא שילוב של המילה unus, שמשמעותה 'אחד' ו-animus, שמשמעותה 'נפש' או 'רוח'. בלטינית השתמשו במילה זו כדי לתאר קבוצת אנשים שהיו בהסכמה מוחלטת או בעלי דעה או תחושה משותפות. המילה unanimous נכנסה לשימוש לראשונה באנגלית בתחילת המאה ה-17 ושמרה על משמעותה המקורית – 'הסכמה מלאה' (פה אחד). כיום, המונח משמש לעתים קרובות לתיאור החלטה או הצבעה שבה כל חברי הקבוצה או הארגון מסכימים.

Submarine

אם חשבתם שהעניינים באירופה חמים, אז לצערנו הרב גם במזרח יש מתיחויות. ארה"ב, בריטניה ואוסטרליה חשפו תוכנית משותפת להקמת צי צוללות (submarines) גרעיניות – מהלך שמתוכנן נגד סין.

Aukus deal: US, UK and Australia agree on nuclear submarine project

Kathryn Armstrong, et al, BBC News, 14 Mar. 2023

למילה submarine (צוללת) יש מקורות לטיניים. מילה זו מורכבת משני חלקים – התחילית sub- שפירושה 'תת-', והמילה mare שפירושה 'ים'. השימוש במילה submarine החל בתחילת המאה ה-18 לתיאור כלי שיט תת-ימיים, אשר שימשו לעיתים קרובות למטרות צבאיות. השתמשו במילה submarine גם לתיאור חיות תת-ימיות. כיום המונח submarine משמש לתיאור כל כלי שיט תת-ימי, צבאי או אזרחי, ולעיתים קרובות נעשה בו שימוש לסירוגין עם מונחים כמו submersible או
underwater vehicle. 

 Anxiety

בשבוע שעבר קיבלנו פלאשבק לשנת 2008, כלומר לקריסה הכלכלית הגדולה, כשהגיעו הידיעות על בנק גדול בלוס אנג'לס שקרס. דבר זה, באופן צפוי, גרם לחרדה (anxiety) לא מועטה.

Investor Anxiety Hits a Fever Pitch After Silicon Valley Bank Collapse

Gunjan Banerji and Eric Wallerstein, The Wall Street Journal, 14 Mar. 2023

מקור המילה anxiety בשפה הלטינית, מהמילה anxietas, שפירושה 'מצב שבו מרגישים מוטרדים ומודאגים או חשים אי-נוחות'. המילה anxietas עצמה נגזרה מהמילה הלטינית anxius – 'מוטרד', 'מודאג', 'חרדתי'.

השימוש במילה anxiety באנגלית החל בסביבות המאה ה-16, והמשמעות הקדומה שלה לא עברה שינוי של ממש. כיום המונח משמש לעיתים קרובות לתיאור מגוון מצבים נפשיים, כולל הפרעת חרדה כללית, הפרעת פאניקה והפרעת חרדה חברתית.

 Torso

בחדשות היותר קלילות, שמענו שהעיר ברלין תרשה לנשים לשחות בבריכות ללא כיסוי פלג הגוף העליון (torso), כדי למנוע אפליה ולצמצם פערים בין גברים לנשים. תוכלו לראות דוגמה למילה torso בידיעה הבאה:

Attacker stabs man in neck, torso, hand in Brooklyn: NYPD

Aliza Chasan, PIX 11, 12 Feb. 2023

המילה torso נגזרה מהמילה האיטלקית torsolo, שפירושה 'גזע עץ'. המילה האיטלקית מקורה במילה הלטינית tortus, שפירושה 'מעוות' או 'כפוף', והיא שימשה לתיאור גזעים של עצים בעלי צורה מעוותת או כפופה.

בסוף המאה ה-16 אומץ המונח torso באנגלית כדי לתאר את גוף האדם מהצוואר ועד המותניים, (כלומר פלג הגוף העליון), או ליתר דיוק, ל'גזע' הגוף – ללא הגפיים והראש. מומחים מאמינים ששימוש זה במילה נוצר בהשראת תחום הפיסול ויצירת פסלים שהתמקדו בפלג הגוף העליון, לעיתים קרובות כמחקר לקראת הכנת יצירות גדולות יותר. כיום המונח torso עדיין משמש לתיאור גוף האדם מהצוואר ועד המותניים, והוא מופיע לעיתים קרובות בהקשרים רפואיים או אנטומיים. כמו כן, אפשר להשתמש במונח בצורה רחבה יותר, כדי להתייחס לחלק המרכזי או לליבה של אובייקט, כגון בניין או מכונה. 

השדים של אמונות השינטו היפניות

Slay

ביפן מצאו בחפירות חרב עתיקה שלפי האמונה המקומית נועדה לקטול שדים (demon-slaying).

”1,600-Year Old Demon-Slaying Mega Sword Unearthed in Japan”

Jess Thomson, Newsweek, 10 Mar. 2023

המילה slay הגיעה מאנגלית עתיקה, וצורתה אז הייתה slean. באנגלית עתיקה משמעות המילה slean הייתה 'להרוג' או 'להכות', והיא שימשה לעיתים קרובות בהקשר של קרב או הרג בעל חיים לצורך מזון.

עם הזמן, המילה slean התפתחה לצורה slay שאנו מכירים היום. באנגלית מודרנית משתמשים במילה slay כדי לתאר הרג בדרך אלימה או הרואית, לעיתים קרובות בהקשר של סיפור, מיתוס או אגדה. כך אפשר להבין את השימוש במילה slay בהקשר של החרב 'קוטלת השדים' שנמצאה בחפירות ביפן. המילה slay יכולה לשמש גם בצורה רחבה יותר כדי לתאר ניצחון או התגברות על יריב או על מכשול, בין אם באמצעות כוח פיזי, מיומנות או אסטרטגיה. במובן זה משתמשים במילה לעיתים קרובות בהקשרים של ספורט, גיימינג או עסקים, כאשר המטרה היא "להרוג" את המתחרים או לנצח  יריב. עוד שימוש מודרני במילה slay הוא כמילת קריאה למצבים שבהם מישהו או משהו מרשימים בצורה יוצאת דופן, או כדי לתאר משהו מצחיק בצורה קיצונית. אפשר לראות שבשימושים מסוג זה המשמעות המקורית של 'הרג' או 'קטל' הופכת למשמעות מטפורית. 

אם פספסתם את הלקט של שבוע שעבר – שבוע במרץ, 2023 – מילים מפורים, מהאוקיינוסים ומהנשים בחיינו

רוצים לעקוב אחר המילים בזמן אמת? תעקבו אחרינו באינסטגרם ובפייסבוק!

הסברים נוספים וטיפים חשובים מחכים לכם במורפיקסקול, היכנסו לתרגל את האנגלית !

מעוניינים במורפיקסקול לביה"ס, למכללה או לארגון ?

שתף עם חברים

אולי יעניין אותך גם...

מאמרים
morfixblog

מילת השנה – Resilience

מילת השנה של מורפיקס -הרביתם לחפש מילה אחת, מילה שמשכה את תשומת ליבנו יותר מהאחרות, כיוון שהיא מייצגת את מהות החוויה האנושית והישראלית המשותפת שלנו על רקע הקשיים של שנת 2023. Resilience – חוסן נפשי.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – צבעים למתקדמים

האם יצא לכם לתהות מדוע קוראים לצבע טורקיז כך? מה עומד מאחורי שם הצבע בז'? אומנם רובנו יודעים שצבע פוקסיה הוא צבע ורדרד, אך היינו רוצים לדעת גם את פשר השם. זאת ההזדמנות שלכם לקפוץ איתנו לתוך קשת הצבעים המאתגרים ולבסס היכרות עמוקה יותר עם ספקטרום הצבעים. ככל שתכירו טוב יותר את פשר השמות ואת הסיפורים שמאחוריהם, כך יגבר הסיכוי שתזכרו אותם היטב.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הסודות המילוניים של הארי פוטר

בין אם גדלתם על הרפתקאותיו של הארי פוטר על המסך או בעמודי הספר, או שאתם משחקים בימים אלה במשחק המחשב המדובר ששבר את כל השיאים, אנו בטוחים שהקסמים של הסדרה נתקעו לכם בזיכרון. עכשיו הגיע הזמן לגלות את הסודות שלהם!

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – הצבעים הבסיסיים

אנחנו מניחים שאת הצבעים הבסיסיים בשפה האנגלית אתם מכירים: red, blue, green, yellow, וכו'. אלו הן מילות בסיס שאנחנו לא חושבים עליהן יותר מדי. אך לכל מילה יש התחלה ומקור, וכאן אנחנו מתכוונים לחשוף בפניכם את המקורות ואת ההתחלות של הצבעים הבסיסיים שמלווים אותנו בכל מקום.

קרא עוד »