מילות השבוע, 22 באפריל 2023

לקט מילות היום של מורפיקס
שבוע באפריל 2023 - מההיסטוריה, החלל החיצון והאו"ם

Rebellion

נתחיל במבט לאחור, לימי המרד (rebellion) הגדול. לפני 1,950 שנים נפל מבצר מצדה, ובזאת הסתיים המרד הגדול ברומאים. כיום נמצא את המילה rebellion בכותרות כמו:

The Blackstone rebellion: how one country took on the world’s biggest commercial landlord

Hettie O’Brien, The Guardian, 29
Sep. 2022

המילה rebellion הגיעה לאנגלית מלטינית בתיווכה של הצרפתית. המקור בלטינית הוא rebellio – 'התחדשות המלחמה'. כאן יש צורך בפירוק המילה למרכיביה – re ו-bellum. התחילית re פירושה 'שוב' או 'בחזרה', והמילה bellum, משמעותה 'מלחמה'. בכותרת המופיעה בדוגמה שלנו מדובר במרד נגד חברת ענק.

Return

מימי המרד עברנו לעידן החלל, ליום שבו חזרה (to return) משלחת החלל המאוישת "אפולו 13" לכדור הארץ לאחר תקלה חמורה. את המילה return נמצא בכותרות כאלו:

Oil falls as geopolitical tensions ease, China Covid
concerns return

Reuters, CNBC, 16 Nov. 2022

במילה to return, שמשמעותה 'לחזור', אפשר לראות פעם נוספת את התחילית re. משמעות התחילית היא 'שוב', וכאשר מחברים אותה לפועל to turn, 'להסתובב' או 'לפנות', מתקבלת המשמעות המילולית  'להסתובב שוב', במובן 'לחזור למקום שכבר היית בו', 'לחזור למקום שעזבת'. הרכיב turn מקורו בפועל הלטיני tornare – 'להסתובב' או 'לפנות'. בדוגמה שהבאנו מדובר על חזרת החששות מפני מגפת הקורונה.

Heroism

בשבוע החולף ציינו את יום הזיכרון לשואה ולגבורה (heroism). את המילה heroism ניתן לראות בהקשרים כאלו:

…the museum shows that even in their darkest time there was still plenty Jewish heroism
and bravery.

Jonathan Regev, i24News, 6 Nov. 2022

המילה heroism נגזרת מהמילה hero – 'גיבור'. המילה hero הגיעה מהשפה היוונית, וצורתה המקורית הייתה hērōs. משמעות המילה היוונית היא 'גיבור', 'אדם גדול' או 'אל למחצה'. בעת העתיקה השתמשו במילה זו כדי לדבר על דמויות מיתולוגיות, גיבורים ואלים למחצה. במאה ה-15 התחילו להשתמש במילים hero ו-heroism כדי לתאר מעשי גבורה ואנשים אמיצי לב. באותו זמן התחילו להשתמש במילה hero גם כדי להתייחס לדמות גברית ראשית בסיפורים ומחזות. מאז השימוש במילים האלו המשיך להתרחב. לאישה גיבורה אפשר לקרוא heroine, ובשבוע הבא נפגוש גיבורה אחת היסטורית.

Coast

ידעתם שבשבוע שעבר היה יום השנה לגילוי היבשת האוסטרלית על-ידי מגלה הארצות הנודע,
ג'יימס קוק? באוסטרליה כבר ישבו אוכלוסיות ילידות בעת גילוי החוף (coast) המזרחי שלה, אך זאת הייתה הפעם הראשונה שהאירופים גילו את קיומה. היום נראה את המילה coast בכותרות כאלה:

Israel, US Accuse Iran of Attacking Oil Tanker Off Coast
of Oman

Reuters and The Associated Press, VOA News, 16 Nov. 2022

המילה coast הגיעה מהמילה הלטינית costa. משמעות המילה הלטינית היא 'צלע' או 'צד'. משתמשים במילה coast כדי להתייחס לקצה, או לחוף, של יבשת או של שטח רחב שגובל בים או באוקיינוס. לדוגמה, בארה"ב מדברים על החוף המערבי לעומת החוף המזרחי (east coast vs. west coast). בדוגמה שלנו מהחדשות מדובר ברצועת החוף של עומאן. 

Nation

האם ידעתם שלפני האו"ם היה ארגון עולמי ששמו היה אחר? לפני 77 שנה פוזר הארגון שקדם לאו"ם – 'חבר הלאומים' (League of Nations). האו"ם החליף את הארגון הזה אחרי מלחמת העולם השנייה. דוגמה לשימוש במילה nation
מכותרת בחדשות:

World Cup chance to show world Wales is distinct nation, say ministers

David Dean, BBC, 16 Nov. 2022

המילה nation, שפירושה 'אומה', מגיעה מהמילה הלטינית natio, שפירושה 'לידה' או 'מוצא'. מילה זו שימשה במקור כדי להתייחס לקבוצת אנשים שחלקו מוצא, שפה ותרבות. עם הזמן נעשה שימוש רחב יותר במילה כדי לתאר ישות פוליטית המורכבת מטריטוריה מוגדרת ואוכלוסייה החולקת זהות וממשל משותפים. כך, בדוגמה שלנו מתייחסים לוויילס כאל אומה נפרדת מהאומה האנגלית.

Founder

מהיסטוריה מודרנית נעבור להיסטוריה מיתולוגית. לפני 2,776 שנים, לפי המיתולוגיה הרומית, ייסדו רומולוס ורמוס את רומא. כיום כשמדברים על מייסדים (founders), כנראה ידברו על מישהו כמו ג'ף בזוס, מייסד אימפריית אמזון: 

Amazon founder Jeff Bezos pledges to give away most of
his wealth

BBC, 15 Nov. 2022

אם יצא לכם לעקוב אחרי הלקט הקודם שלנו, אולי אתם זוכרים את הפועל to found, 'לייסד'. באופן טבעי, המילה האנגלית שמשמעותה 'מייסד', founder, הגיעה מאותו מקור צרפתי ולטיני (fonder בצרפתית, fundare בלטינית). בפעם שעברה ראינו שבמקור השתמשו במילה to found כדי להתייחס לביסוס ולהקמה של יישובים וערים.

המילה founder משמשת גם כפועל במשמעות אחרת שקשורה לים ועוסקת בספינות – 'לטבוע'. משמעות הפועל founder מגיעה מהפועל הצרפתי הישן fondrer, שפירושו 'לצלול לתחתית'. הפועל to founder משמש כיום גם במובן 'להיכשל, לשקוע, להתמוטט'. 

הבית של כולנו

Earth

עוד תאריך מעניין שציינו בשבוע שעבר, היה יום השנה ליום כדור הארץ (Earth Day) הראשון שנערך לפני 53 שנים – יום שנועד לחזק את המודעות בנושאי איכות הסביבה ושימור איכות החיים על כדור הארץ. בכותרות שונות תראו שלרוב משתמשים באות גדולה כשמדברים על כדור הארץ שלנו.

Meteorite that landed in Cotswolds may solve mystery of Earth’s water

Hannah Delvin, The Guardian, 16 Nov. 2022

למילה earth יש היסטוריה ארוכה ועתיקה שאפשר לייחס לשורשים המוקדמים של שפות רבות. נתחיל במקור האנגלי. המילה earth מגיעה מהמילה האנגלית הישנה eorthe, ומשם אפשר אפילו להגיע לפרוטו-גרמנית – ertho. אם ממשיכים לחפור, מגיעים אף למקורות נורדים וגותים. המשמעות של כל המילים האלה היא 'אדמה'. השורש -er שנמצא במילה earth ובמילים שבאו לפניה הוא מכנה משותף שיש לעוד מילים שונות שמשמעותן 'אדמה' או 'ארץ', מילים כמו terra הלטינית, eraze היוונית ואפילו rtu, בשפת סנסקריט.

אם פספסתם את הלקט של שבוע שעבר – שבוע באפריל, 2023 – מילים מההיסטוריה, יפן ותל אביב

רוצים לעקוב אחר המילים בזמן אמת? תעקבו אחרינו באינסטגרם ובפייסבוק!

הסברים נוספים וטיפים חשובים מחכים לכם במורפיקסקול, היכנסו לתרגל את האנגלית !

מעוניינים במורפיקסקול לביה"ס, למכללה או לארגון ?

שתף עם חברים

אולי יעניין אותך גם...

מאמרים
morfixblog

מילת השנה – Resilience

מילת השנה של מורפיקס -הרביתם לחפש מילה אחת, מילה שמשכה את תשומת ליבנו יותר מהאחרות, כיוון שהיא מייצגת את מהות החוויה האנושית והישראלית המשותפת שלנו על רקע הקשיים של שנת 2023. Resilience – חוסן נפשי.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – צבעים למתקדמים

האם יצא לכם לתהות מדוע קוראים לצבע טורקיז כך? מה עומד מאחורי שם הצבע בז'? אומנם רובנו יודעים שצבע פוקסיה הוא צבע ורדרד, אך היינו רוצים לדעת גם את פשר השם. זאת ההזדמנות שלכם לקפוץ איתנו לתוך קשת הצבעים המאתגרים ולבסס היכרות עמוקה יותר עם ספקטרום הצבעים. ככל שתכירו טוב יותר את פשר השמות ואת הסיפורים שמאחוריהם, כך יגבר הסיכוי שתזכרו אותם היטב.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הסודות המילוניים של הארי פוטר

בין אם גדלתם על הרפתקאותיו של הארי פוטר על המסך או בעמודי הספר, או שאתם משחקים בימים אלה במשחק המחשב המדובר ששבר את כל השיאים, אנו בטוחים שהקסמים של הסדרה נתקעו לכם בזיכרון. עכשיו הגיע הזמן לגלות את הסודות שלהם!

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – הצבעים הבסיסיים

אנחנו מניחים שאת הצבעים הבסיסיים בשפה האנגלית אתם מכירים: red, blue, green, yellow, וכו'. אלו הן מילות בסיס שאנחנו לא חושבים עליהן יותר מדי. אך לכל מילה יש התחלה ומקור, וכאן אנחנו מתכוונים לחשוף בפניכם את המקורות ואת ההתחלות של הצבעים הבסיסיים שמלווים אותנו בכל מקום.

קרא עוד »