מילות השבוע, 29 באפריל 2023

לקט מילות היום של מורפיקס
שבוע באפריל 2023 - מההיסטוריה, מיוטיוב ויום העצמאות

Upload

האם ידעתם שבשבוע שעבר, לפני 18 שנים, הועלה הסרטון הראשון ליוטיוב? ההעלאה (upload) הראשונה הזאת ציינה את התחלתה של פלטפורמת הסרטונים הדומיננטית ברשת. את המילה upload תמצאו היום בכל
מקום, לדוגמה:

Internet providers will soon need to advertise upload speeds

Ry Crozier, iTnews, 1 Nov. 2022

כדי להבין את המילה upload יש לפרק אותה לחלקים המרכיבים אותה: up ו-load. התחילית up מתייחסת לתנועה כלפי מעלה או למקום גבוה יותר, והפועל load מתייחס לנשיאת משא כבד או מטען, בדרך כלל על רכב או במכולה. השימוש הראשון הידוע במילה "העלאה" במובן המודרני שלה, המתייחס להעברת נתונים דיגיטליים ממחשב מקומי לשרת או לרשת מרוחקים, היה בשנות ה-70, במהלך הימים הראשונים של רשת המחשבים והתפתחות האינטרנט. מאז המונח הפך לנפוץ בשפה היומיומית, והוא משמש לתיאור תהליך העברת קבצים, תמונות, סרטונים ותוכן דיגיטלי אחר לפלטפורמות מקוונות ולשירותי אחסון בענן.

Combat

בשבוע שחלף צוין עוד תאריך היסטורי מעניין, אך יותר עגום. לפני 105 שנים התרחש  הקרב (combat) הראשון בין טנקים במלחמת העולם הראשונה, ונפתח עידן חדש של לחימה שאנו מצויים בו עד היום. המילה combat בחדשות:

Futuristic technology could help protect soldiers in combat

Geoff McMaster, University of Alberta, 6 Mar. 2023

מקור המילה combat הוא בפועל הצרפתי comabattre, שפירושו 'להילחם' או 'לפתוח בקרב'. המילה הצרפתית הזו נגזרה בעצמה מהפועל הלטיני combattere, שמשמעותו 'להילחם ביחד' או 'לפתוח במאבק'. המילה הלטינית combattere מורכבת משני חלקים: התחילית com- שמשמעותה 'ביחד' והפועל -battere שמשמעותו 'להכות'. קרב כולל שני צדדים או יותר המעורבים במאבק פיזי או בסכסוך זה עם זה. המילה combat משמשת באנגלית מאז המאה ה-16 לתיאור צורות שונות של לחימה פיזית וצבאית, וגם ויכוחים או אפילו חילוקי דעות מילוליים. המונח נפוץ בעת החדשה כדי לתאר לחימה חמושה או בלתי חמושה, במיוחד בהקשרים צבאיים או באומנויות לחימה.

Hostility

בשבוע שעבר חל יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולחללי פעולות האיבה (hostilities). את המילה hostility תמצאו בכותרות כאלו:

Radar lock-ons are considered an act of hostility under NATO rules of engagement.

Al Jazeera, 28 Aug. 2023

המילה hostility באה מהמילה הצרפתית hostilité, שנגזרה מהמילה הלטינית hostilitas. המילה הלטינית מכילה בתוכה את המילה hostis, שפירושה 'אויב' או 'זר'.

ברומא העתיקה השתמשו במילה hostis לא רק לתיאור של אויב במלחמה, אלא גם של זר שלא היה מוגן על-ידי החוק הרומי. ההקשר הזה תרם ככל הנראה לקונוטציות השליליות של המילה hostility.

בצרפתית השתמשו במילה  hostilité באופן דומה לשימוש במילה האנגלית המודרנית, המתייחסת לרגשות של איבה או התנגדות. באנגלית hostility נמצאת בשימוש מאז המאה ה-15, והיא משמשת עד היום לתיאור רגשות של תוקפנות, איבה או אנטגוניזם כלפי מישהו או משהו. אפשר להשתמש במילה במגוון הקשרים, החל מיחסים אישיים ועד לעניינים בינלאומיים, כפי שרואים במשפט הדוגמה שלנו מהחדשות.

Independence

ביום המוחרת חגגנו את יום העצמאות (Independence Day) ה-75  למדינת ישראל. הינה דוגמה למילה independence בחדשות:

Europe seeks greater autonomy and independence in space

Andrew Jones, Space News, 15 Nov. 2023

המילה independence מגיעה מהמילה הלטינית independens, הדומה למדי למילה המודרנית. את המילה הלטינית נפרק לשני החלקים המרכיבים אותה: התחילית in במובן 'לא', ו-dependens, שמשמעותה 'תלוי ב-'.

המילה dependens מגיעה מהפועל הלטיני dependere, שפירושו 'להיתלות מ-' או 'להיות תלוי ב-'. ברומא העתיקה המונח independens שימש כדי לתאר מישהו שלא היה נתון לסמכותם או לשליטתם של אדם או ישות אחרת – שהיה עצמאי. המילה independence הופיעה לראשונה באנגלית במאה ה-17, בתקופה שבה מושבות רבות ביקשו להתנתק מהשלטון של מדינות-האם שלהן באירופה ולהקים ממשלות משלהן. בהקשר הזה, independence קיבלה משמעות המתייחסת לחופש ולאוטונומיה, ללא הפרעה או שליטה של כוח חיצוני. 

כיום משתמשים ב-independence גם כדי לתאר את היכולת לחשוב, לפעול ולקבל החלטות בלי להיות מושפעים מאחרים.

 Personal Computer

אם השתמשתם לאחרונה בעכבר המחובר למחשב שלכם, אולי יעניין אתכם לדעת שלפני 42 שנים המציאו את המכשיר שגולש לנו על השולחנות ושולט במחשבים האישיים (PC, personal computer) שלנו לצד המקלדת. במשפט הזה אפשר לראות את המונח personal computer בשימוש:

I have had the privilege of tracking the personal computer market from its inception.

Tim Bajarin, Forbes, 15 Nov. 2022

המונח personal computer או "PC" (ראשי תיבות) נולד בשנות ה-70, כאשר המחשבים, שהיו עד אז מערכות עצומות ומסורבלות המשמשות תאגידים וסוכנויות ממשלתיות, נעשו קטנים יותר ונמכרו במחיר סביר יותר, כך שאנשים יכלו לרכוש אותם ולהשתמש בהם בבתיהם ובעסקים שלהם.

השימוש הראשון במונח personal computer מיוחס ליזם והממציא האמריקני, אד רוברטס (Ed Roberts, 1941-2010), שהציג ב-1975 את מחשב ה-Altair 8800, שהיה בעצם מיקרו-מחשב שהגיע בצורת ערכה להרכבה בבית. ה-Altair היה אחד המחשבים הראשונים שהיה די קטן ודי וקל לשימוש, כך שאנשים יכלו לרכוש אותו ולהפעיל אותו בעצמם. המונח personal computer אומץ במהירות כדי לתאר קטגוריה חדשה של מחשבים, ומאז נעשה בו שימוש כדי להתייחס למחשבים נייחים וניידים שהפכו לנפוצים בכל מקום.

ומה לגבי המילה computer עצמה? המילה computer באה מהמילה הלטינית computare, שפירושה 'לחשב' (to calculate). באנגלית השתמשו במילה זו לראשונה בתחילת המאה ה-17 כדי להתייחס למי שמבצע חישובים מתמטיים, בדרך כלל באמצעות חשבונייה (abacus) או מכשיר מכני אחר.

Tyrant

בשבוע שעבר ציינו בעולם את היום שבו הסתיים שלטונו של הרודן (tyrant) הפשיסטי, בניטו מוסוליני, על איטליה. מוסוליני נורה בתקופת מלחמת העולם השנייה. גם היום תמצאו את המילה tyrant בחדשות:

Giorgia Meloni Is Extreme, but She’s No Tyrant

Grace Wade, New Scientist, 28 Feb. 2023

המילה tyrant הגיעה מהשפה היוונית, וצורתה הייתה tyrannos. המילה היוונית התייחסה במקורה לשליט שצבר כוח בצורה לא חוקתית או לא דמוקרטית, כלומר שליט שתפס את השלטון בכוח, ולא באמצעות ירושה או בחירה. עם זאת, המילה היוונית לא כללה שיפוט מוסרי, כלומר אם השליט היה טוב או רע. המילה התייחסה אך ורק לאופן שבו השליט הגיע למעמדו. עם הזמן המושג tyrant נקשר לכל מנהיג ששולט בכוח מוגזם ומדכא, לרוב על חשבון הזכויות והחירויות של האנשים הנשלטים. מהשפה היוונית המילה הגיעה לשלל שפות אירופאיות – למשל, בספרדית המילה היא tirano, ובאיטלקית היא tiranno. 

גיבורה ואייקונית פמיניסטית

Heroine

מרודנים אנחנו עוברים לגיבורות – נסיים את הלקט עם הגיבורה (heroine) והאייקונית הפמיניסטית ז'אן ד'ארק. לפני 594 שנים הצליחו הצרפתים, בהנהגתה של ז’אן ד’ארק, להסיר את מצור האנגלים על העיר אורליאן. היום משתדלים להשתמש במילה hero גם כשמדובר בנשים, כדי שלא ליצור הבחנה מיותרת בין נשים לגברים (בדומה למילה actor שהחלה לשמש עבור שחקנים ושחקניות כאחד, בעוד המילה actress נעלמת). ובכל זאת, עדיין תוכלו לראות את המילה heroine בשימוש:

Joan of Arc: Heroine of France, Exemplar
of Courage

Associated Press, The Guardian, 27 Feb. 2023

אם הצטרפתם אלינו בלקט הקודם וראיתם את ההסבר שלנו על המילה heroism (גבורה), מקור המילה heroine ייראה לכם מוכר. 

המילה heroine מגיעה מהמילה היוונית heroinē, הצורה הנשית של המילה hērōs. המילה היוונית התייחסה לאלות-למחצה (demigodesses) או לגיבורות מהמיתולוגיה היוונית, כמו מדיאה (Medea). בספרות היוונית העתיקה הוצגו גיבורות לעיתים קרובות כנשים בעלות אומץ, כוח ואינטליגנציה, שמילאו תפקידים חשובים בסיפורים ובמיתוסים אפיים.

אם פספסתם את הלקט של שבוע שעבר – שבוע באפריל, 2023 – מילים מההיסטוריה, החלל החיצון ומהאו"ם

רוצים לעקוב אחר המילים בזמן אמת? תעקבו אחרינו באינסטגרם ובפייסבוק!

הסברים נוספים וטיפים חשובים מחכים לכם במורפיקסקול, היכנסו לתרגל את האנגלית !

מעוניינים במורפיקסקול לביה"ס, למכללה או לארגון ?

שתף עם חברים

אולי יעניין אותך גם...

מאמרים
morfixblog

מילת השנה – Resilience

מילת השנה של מורפיקס -הרביתם לחפש מילה אחת, מילה שמשכה את תשומת ליבנו יותר מהאחרות, כיוון שהיא מייצגת את מהות החוויה האנושית והישראלית המשותפת שלנו על רקע הקשיים של שנת 2023. Resilience – חוסן נפשי.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – צבעים למתקדמים

האם יצא לכם לתהות מדוע קוראים לצבע טורקיז כך? מה עומד מאחורי שם הצבע בז'? אומנם רובנו יודעים שצבע פוקסיה הוא צבע ורדרד, אך היינו רוצים לדעת גם את פשר השם. זאת ההזדמנות שלכם לקפוץ איתנו לתוך קשת הצבעים המאתגרים ולבסס היכרות עמוקה יותר עם ספקטרום הצבעים. ככל שתכירו טוב יותר את פשר השמות ואת הסיפורים שמאחוריהם, כך יגבר הסיכוי שתזכרו אותם היטב.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הסודות המילוניים של הארי פוטר

בין אם גדלתם על הרפתקאותיו של הארי פוטר על המסך או בעמודי הספר, או שאתם משחקים בימים אלה במשחק המחשב המדובר ששבר את כל השיאים, אנו בטוחים שהקסמים של הסדרה נתקעו לכם בזיכרון. עכשיו הגיע הזמן לגלות את הסודות שלהם!

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – הצבעים הבסיסיים

אנחנו מניחים שאת הצבעים הבסיסיים בשפה האנגלית אתם מכירים: red, blue, green, yellow, וכו'. אלו הן מילות בסיס שאנחנו לא חושבים עליהן יותר מדי. אך לכל מילה יש התחלה ומקור, וכאן אנחנו מתכוונים לחשוף בפניכם את המקורות ואת ההתחלות של הצבעים הבסיסיים שמלווים אותנו בכל מקום.

קרא עוד »