הקשת של המילון – צבעים למתקדמים

האם יצא לכם לתהות מדוע קוראים לצבע טורקיז כך? מה עומד מאחורי שם הצבע בז'? אומנם רובנו יודעים שצבע פוקסיה הוא צבע ורדרד, אך היינו רוצים לדעת גם את פשר השם. זאת ההזדמנות שלכם לקפוץ איתנו לתוך קשת הצבעים המאתגרים ולבסס היכרות עמוקה יותר עם ספקטרום הצבעים. ככל שתכירו טוב יותר את פשר השמות ואת הסיפורים שמאחוריהם, כך יגבר הסיכוי שתזכרו אותם היטב. 

Turquoise

מאחר ש-turquoise (טורקיז) הוא הצבע הראשון שהזכרנו, נתחיל בו. המילה turquoise הגיעה לאנגלית מצרפתית. משמעות המילה בצרפתית של ימי הביניים היא 'טורקית', וזהו קיצור של הביטוי 'אבן טורקית'. כך קראו הצרפתים לאבני חן בצבע כחול-ירקרק שהגיעו לאירופה דרך טורקיה ממכרות במרכז אסיה. בסופו של דבר החלו דוברי אנגלית להשתמש במילה לתיאור כל דבר בעל צבע כחול-ירקרק. אותה מילה צרפתית התגלגלה גם לעברית בצורה 'טורקיז', וגם בעברית היא מציינת את אותו הצבע (אבל שימו לב שההגייה באנגלית שונה מההגייה בעברית. באנגלית turquoise מתחרזת עם המילה noise). האבן שהצבע קיבל ממנה את שמו אינה סתם אבן – זאת אבן בעלת היסטוריה עשירה ומטען תרבותי לא קטן. יש תרבויות שמאמינות בסגולות שונות של אבן זו, ומשתמשות בה כקמע. 

Magenta

המילה magenta מתייחסת לגוון שנע בין ורוד, אדום וסגול. זה יהיה ככל הנראה הצבע הקרבי ביותר בסקירה זו, כיוון שקראו לו על שמו של קרב מגנטה, שהתרחש ב-4 ביוני 1859, במהלך מלחמת העצמאות האיטלקית השנייה. הקרב נערך ליד העיירה הקטנה מגנטה (Magenta), הממוקמת כ-25 קילומטרים ממערב למילאנו, בין כוחות איטלקיים לבין כוחות צרפתיים. באותה תקופה עבד כימאי ותעשיין צרפתי בשם פרנסואה-עמנואל ורגין (François-Emmanuel Verguin) על פיתוח צבעים מלאכותיים חדשים. ורגין גילה צבע חדש, שאותו כינה fuchsine, על שם המילה הגרמנית לשועל. ורגין רשם פטנט על הצבע בשנת 1859, באותה השנה של קרב מגנטה.

הצבא הצרפתי לבש מדים בגוון דומה במהלך הקרב, ולכן בסופו של דבר, עם ניצחונם של הצרפתים, הצבע של ורגין קיבל את השם שאנו מכירים היום. הצבע זכה במהירות לפופולריות ולשימוש רחב בתעשיית הטקסטיל.

 Fuchsia

מה לגבי הצבע פוקסיה (fuchsia)? זהו גוון ורוד ארגמני שנקרא על שמו של המדען והבוטנאי הגרמני לאונהרט פוקס (Leonhart Fuchs, 1501-1566), הידוע בזכות תרומתו המשמעותית לחקר הבוטניקה. בסוף המאה ה-17 בוטנאי צרפתי בשם שארל פלומיה (Charles Plumier, 1656-1704) גילה זן חדש של צמחים בזמן מחקר באיים הקריביים. הוא כינה את הצמח "פוקסיה טריפילה" (Fuchsia triphylla) לכבודו של לאונהרט פוקס, שאותו העריץ. הצמח הגיע בסופו של דבר לאירופה ונעשה פופולרי למדי בקרב גננים ובוטנאים. הצבע של פרחי הצמח, גוון ורוד ארגמני עז, נודע בשם 'fuchsia'. המונח שימש לראשונה לתיאור הצבע בסוף המאה ה-19, ומאז הפך לשם צבע מוכר. כיום צבע הפוקסיה מזוהה לעתים קרובות עם נשיות, תעוזה וביטחון. זהו צבע פופולרי לבגדים, לאביזרים ולעיצוב הבית.

Orchid

הצבע orchid (סחלב) נקרא על שם הפרח בעל אותו השם, הידוע בפריחתו המרהיבה. פרח הסחלב נערץ בשל יופיו במשך מאות שנים ומילא תפקיד משמעותי בתרבויות רבות לאורך ההיסטוריה. השם orchid מגיע מהמילה היוונית orkhis, שפירושה 'אשך', בשל צורתן של פקעות הצמח (כן, אנחנו רציניים!). 

orchid הוא צבע בעל גוון ורדרד-סגול. צבע זה הפך לפופולרי לראשונה בסוף המאה ה-19, ומאז הפך למונח מוכר בעולם האופנה והעיצוב. כיום הצבע מזוהה עם יוקרה, תחכום ונשיות, והוא משמש לעיתים קרובות באופנה ובקוסמטיקה יוקרתית.

Sepia

נעבור לצבע שאתם אולי מכירים מפילטרים באינסטגרם – sepia. הצבע sepia נקרא על שם הדיו ששימש להדפסת תצלומים בשחור-לבן. דיו זה נוצר משק הדיו של הדיונון, והוא היה פופולרי בזכות גווניו העשירים והחמים ועמידותו בפני דהייה. השם sepia מגיע מהמילה היוונית sepeia, שפירושה 'דיונון'. הצבע הוא גוון חום-אפור חם, עם תת-גוון אדמדם מעט שמעניק לו איכות רכה ורומנטית. כיום הצבע sepia משמש לעיתים קרובות באומנות ובעיצוב כדי ליצור אפקט נוסטלגי של וינטג'. 

Amber

גם מקורו האטימולוגי של שם הצבע amber (ענבר) מצוי בים ובאוקיינוסים. זהו  גוון חם וזהוב הנקרא על שם שרף מאובן. השם amber מגיע מהמילה הערבית 'עַנְבַּר', שהתייחסה במקורה ל-ambergris, חומר ריחני המופרש על-ידי ראשתן גדול-ראש (sperm whale), הלווייתן הטורף הגדול בעולם. צבע זה משמש לעיתים קרובות ליצירת תחושת חמימות ונוחות בעיצוב פנים. הצבע amber מזוהה עם עונת הסתיו ועם תחושת נעימות ורוגע. בעת העתיקה האמינו שלענבר, השרף המאובן, יש כוחות קסומים, ולעיתים קרובות נעשה בו שימוש כדי להרחיק רוחות רעות ולקדם בריאות. כיום יש עדיין אנשים המאמינים בסגולות המרפא של אבני הענבר, ולעיתים משתמשים בהן ברפואה אלטרנטיבית לטיפול במגוון מחלות.

Crimson

לבסוף, מה עם צבע ששמו נגזר מחרקים (ולא מלווייתנים)? הכירו את הצבע crimson, צבע בעל גוון אדום-ארגמני עמוק והצבע האחרון שנדבר עליו. הצבע crimson הוא גוון אדום עמוק ועשיר הקרוי על שמו של החרק קרמס, ששימש פעם ליצירת צבע אדום תוסס. שמו של הצבע מגיע מהמילה הערבית "קִרְמִז", ששימשה לתיאור הצבע העשוי מגופות יבשות של חרקי קרמס. הצבע crimson, או ארגמן, נחשב לצבע חי ומלכותי  מאז ימי קדם. הוא שימש ביוון וברומא העתיקה לצביעת בגדים עבור אנשי מלוכה ופקידים בכירים, והוא המשיך להיות מזוהה עם אצולה ופאר לאורך ההיסטוריה. באירופה של ימי הביניים היה הארגמן צבע פופולרי לגלימות החשמנים, והוא שימש גם בכתבי יד מאוירים וביצירות אומנות אחרות. כיום הארגמן נותר צבע פופולרי למגוון רחב של שימושים, מאופנה ועד עיצוב הבית. הגוון העמוק והעז שלו מעורר תחושה של תשוקה ועוצמה, ולעיתים קרובות הוא משמש ליצירת תחושה דרמטית ואלגנטית בעיצוב. 

אם פספסתם את הסקירה שלנו על צבעי הבסיס של העולם – הקשת של המילון – הצבעים הבסיסיים

בינתיים, אם אתם רוצים להגדיל את כמות שמות הצבעים שאתם מכירים בשפה האנגלית, נסו את משחקי אוצר המילים של מורפיקסקול:

כמו כן, אנו מזמינים אתכם לעקוב אחרינו בפייסבוק ובאינסטגרם כדי להישאר מעודכנים!

הסברים נוספים וטיפים חשובים מחכים לכם במורפיקסקול, היכנסו לתרגל את האנגלית !

מעוניינים במורפיקסקול לביה"ס, למכללה או לארגון ?

שתף עם חברים

אולי יעניין אותך גם...

מאמרים
morfixblog

מילת השנה – Resilience

מילת השנה של מורפיקס -הרביתם לחפש מילה אחת, מילה שמשכה את תשומת ליבנו יותר מהאחרות, כיוון שהיא מייצגת את מהות החוויה האנושית והישראלית המשותפת שלנו על רקע הקשיים של שנת 2023. Resilience – חוסן נפשי.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – צבעים למתקדמים

האם יצא לכם לתהות מדוע קוראים לצבע טורקיז כך? מה עומד מאחורי שם הצבע בז'? אומנם רובנו יודעים שצבע פוקסיה הוא צבע ורדרד, אך היינו רוצים לדעת גם את פשר השם. זאת ההזדמנות שלכם לקפוץ איתנו לתוך קשת הצבעים המאתגרים ולבסס היכרות עמוקה יותר עם ספקטרום הצבעים. ככל שתכירו טוב יותר את פשר השמות ואת הסיפורים שמאחוריהם, כך יגבר הסיכוי שתזכרו אותם היטב.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הסודות המילוניים של הארי פוטר

בין אם גדלתם על הרפתקאותיו של הארי פוטר על המסך או בעמודי הספר, או שאתם משחקים בימים אלה במשחק המחשב המדובר ששבר את כל השיאים, אנו בטוחים שהקסמים של הסדרה נתקעו לכם בזיכרון. עכשיו הגיע הזמן לגלות את הסודות שלהם!

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – הצבעים הבסיסיים

אנחנו מניחים שאת הצבעים הבסיסיים בשפה האנגלית אתם מכירים: red, blue, green, yellow, וכו'. אלו הן מילות בסיס שאנחנו לא חושבים עליהן יותר מדי. אך לכל מילה יש התחלה ומקור, וכאן אנחנו מתכוונים לחשוף בפניכם את המקורות ואת ההתחלות של הצבעים הבסיסיים שמלווים אותנו בכל מקום.

קרא עוד »