מילות השבוע, 8 באפריל 2023

לקט מילות היום של מורפיקס
שבוע בין מרץ לאפריל 2023 - חיפושים במילון על פסח, מוזיקה קלאסית וג'ק המרטש

Premiere

בשבוע שעבר התחלנו סדרה המתמקדת בנקודות ציון היסטוריות מסקרנות ובמילים שונות הקשורות אליהן. האירוע הראשון שנקרה בדרכנו היה הבכורה (premiere) של אחת הסימפוניות של בטהובן, שהתרחשה לפני 223 שנים, בשנת 1800. ראו דוגמה למילה
premiere בחדשות:

‘Succession’ Season 4 premiere red carpet: All the
celebrity looks

Elena Fishman, Page Six, 21 Mar. 2023

המילה premiere מגיעה מהמילה הצרפתית "première", שפירושה 'ראשונה' או 'ראשית'. המילה נגזרת מהמילה הלטינית primarius, שפירושה 'בדרגה עליונה' או 'בכיר'. המילה premiere משמשת לרוב כדי להתייחס להצגה או לביצוע פומבי ראשון של מחזה, סרט או יצירה אומנותית אחרת בפני קהל. השימוש במילה premiere בהקשר זה החל בסוף המאה ה-19, ומאז נעשה נפוץ יותר ויותר בהקשרים של הפקות תיאטרון וסרטים. 

Ripper

לפני 135 שנים בוצע הרצח הראשון שמיוחס לרוצח הסדרתי הידוע לשמצה, ג'ק המרטש (Jack the Ripper). הכינוי 'ripper' נמצא עדיין בשימוש כשמדובר ברוצחים סדרתיים – ראו דוגמה מכותרת על רוצח
סדרתי מהודו.

Seven murders, one confession and missing evidence: The 'Ripper' story

Nidheesh M. K., The News Minute, 21 Mar. 2023

למילה ripper מספר משמעויות אפשריות, בהתאם להקשר. המשמעות הידועה ביותר של המילה ripper היא אדם שמבצע מעשי אלימות קיצוניים. השימוש הזה מקושר לרוב לג'ק המרטש, שהרג לפחות חמש נשים בלונדון בשנת 1888. המונח ripper שימש מאז לתיאור רוצחים אחרים המשתמשים בשיטות דומות או מציגים דפוסי פעילות דומים. המילה ripper יכולה להתייחס גם לכלי או מכשיר המשמשים לחיתוך או לקריעה. המילה נגזרת מהפועל to rip, שפירושו לקרוע או לחתוך בכוח. הפועל to rip נגזר מהמילה האנגלית הישנה "ripan", שפירושה גם 'לקרוע'. מילה זו קשורה למילה הנורדית העתיקה "rypa", שפירושה לשבור
או לקרוע.

Liberty

בשבוע שעבר התכנסנו עם המשפחה כדי לחגוג את סדר פסח. פסח נחשב לחג החירות או liberty באנגלית. ראו דוגמה למילה בחדשות:

On this day in history, March 23, 1775, patriot Patrick Henry demands, 'Give me liberty or give me death!'

Kerry J. Byrne, Fox News, 23 Mar. 2023

המילה liberty נגזרה מהמילה הלטינית libertas, שפירושה 'חופש' או 'עצמאות'. המונח liberty היה בעל מעמד מיוחד ברומא העתיקה, שבה היה קשר הדוק בין רעיון האזרחות לבין הזכויות והחובות שנלוו אליה. באירופה של ימי הביניים רעיון החירות, liberty, נקשר לעיתים קרובות לזכויותיהם של אצילים ואליטות שונות לשלוט ולמשול בכוחות עצמם, במקום להיות נתונים לסמכותו של בן מלוכה או של כוח ריכוזי אחר.

לאחר מכן, בתקופת ההשכלה של המאה ה-18, מושג החירות הוגדר מחדש והורחב כך שיכלול מגוון רחב יותר של זכויות וחירויות הפרט, לרבות חופש הביטוי, הדת וההתאגדות. הבנה חדשה זו של חירות מילאה תפקיד מרכזי במהפכה האמריקאית ובמהפכה הצרפתית, והיא ממשיכה להיות ערך מרכזי בדמוקרטיות מודרניות רבות. כיום המילה liberty משמשת לעיתים קרובות כדי להתייחס לזכות האדם להיות חופשי מדיכוי. 

Slavery

אם דיברנו על חירות, צריך להזכיר גם עבדוּת (slavery). בפסח קשה שלא להיתקל במילה זו בסיפור יציאת מצרים. לפניכם דוגמה למילה slavery בחדשות:

Modern slavery has skyrocketed in Brazil. But the problem remains underreported

Amanda Audi, The Brazilian Report, 22 Mar. 2023

המילה slavery נגזרת מהמילה האנגלית העתיקה sclavus, שפירושה 'אדם סלאבי'. הסלאבים הם עמים וקבוצות אתניות במרכז אירופה ובמזרחה. יש מומחים הסבורים שבעבר שועבדו אנשים מקבוצות אלו ונמכרו לעבדות ברחבי אגן הים התיכון. בחלקים רבים של אירופה העבדות הייתה נפוצה במהלך ימי הביניים והתקופה
המודרנית המוקדמת.

סחר העבדים הטרנס-אטלנטי, שהחל במאה ה-16 ונמשך עד המאה ה-19, הוא שהביא את מנהג העבדות לרמה חדשה של אכזריות. כיום המילה slavery מתייחסת לשעבוד ולניצול של בני אדם על-ידי בני אדם אחרים.

Event

אירוע (event) נוסף שבחנו התרחש לפני 127 שנים – אירוע הפתיחה של המשחקים האולימפיים המודרניים הראשונים מאז התקופה העתיקה. את המילה event תוכלו למצוא בכותרות כמו:

Event to find community volunteers to be held
Thursday evening

Shenandoah Briere, The Daily Gazette, 16 Nov. 2022

המילה event הגיעה לאנגלית מהמילה הלטינית eventus, שמשמעותה 'מְאורע' או 'התרחשות'. המילה הלטינית נגזרה מהפועל הלטיני evenire, שפירושו 'להתרחש'. המילה event נכנסה לשימוש בשפה האנגלית בסביבות המאה ה-16, וכיום משתמשים בה כדי להתייחס לכל התרחשות בעלת חשיבות, כמו בדוגמה שלנו – פתיחת המשחקים האולימפיים המודרניים.

Organization

תאריך נוסף קשור לארגון (organization) הבריאות העולמי. לפני 75 שנה קם הארגון, והוא צבר בשנים האחרונות תשומת לב מיוחדת בעקבות מגפת הקורונה. דוגמה למילה organization בחדשות:

Why do people in good organizations do bad things?

Cassie Werber, Quartz, 15 Nov. 2022

המילה organization (או organisation בכתיב בריטי) הגיעה מיוונית, מהמילה organon, שפירושה 'כלי'. בימי הביניים היו משתמשים במילה הלטינית organizare כדי לתאר סידור וארגון של חפצים. המילה organization הגיעה לשפה האנגלית בסביבות המאה ה-15, ומאז משתמשים בה כדי לתאר סידור של דברים. המשמעות המתייחסת לגוף מסוים, למוסד או לארגון נכנסה לשימוש בערך במאה ה-19. 

איור של ההתנקשות באברהם לינקולן

Assassination

למילה הבאה יש היסטוריה עשירה ומרתקת במיוחד. לפני 1,806 שנים אירעה ההתנקשות (assassination) בקיסר הרומי קרקלה (Caracalla). לפניכם דוגמה
למילה assassination.

Imran Khan wounded in ‘assassination attempt’
in Pakistan

Shah Meer Baloch, The Guardian, 3 Nov. 2022

זוהי מילה עתיקה שמקורה במזרח התיכון. המילה assassin, שמשמעותה 'מתנקש', מגיעה מהמילה הערבית "חשישין". בין המאה ה-11 לבין המאה ה-13, פעלה במזרח התיכון קבוצה של מתנקשים שהיו ידועים בשם 'חשישיון'. שמם נגזר מהמילה הערבית 'חשיש', שפירושה 'עשב', והיא גם כינוי לסם שהקבוצה השתמשה בו לכאורה כדי להביא אנשים למצב נפשי של חוסר פחד וציות. אולי שמעתם על סדרת משחקי המחשב המבוססת על קבוצת המתנקשים הזאת – Assassin's Creed.

מאז משתמשים במילה זו כדי לתאר הרג ממניעים פוליטיים או כספיים. אפשר להשתמש במילה זו גם כדי להתייחס לרצח בכוונה תחילה, אך שימוש כזה לא יהיה
די מדויק.

אם פספסתם את הלקט של שבוע שעבר – שבוע בין מרץ לאפריל, 2023 – מהאחד באפריל, הרפורמה המשפטית ועכבישים ענקיים

רוצים לעקוב אחר המילים בזמן אמת? תעקבו אחרינו באינסטגרם ובפייסבוק!

הסברים נוספים וטיפים חשובים מחכים לכם במורפיקסקול, היכנסו לתרגל את האנגלית !

מעוניינים במורפיקסקול לביה"ס, למכללה או לארגון ?

שתף עם חברים

אולי יעניין אותך גם...

מאמרים
morfixblog

מילת השנה – Resilience

מילת השנה של מורפיקס -הרביתם לחפש מילה אחת, מילה שמשכה את תשומת ליבנו יותר מהאחרות, כיוון שהיא מייצגת את מהות החוויה האנושית והישראלית המשותפת שלנו על רקע הקשיים של שנת 2023. Resilience – חוסן נפשי.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – צבעים למתקדמים

האם יצא לכם לתהות מדוע קוראים לצבע טורקיז כך? מה עומד מאחורי שם הצבע בז'? אומנם רובנו יודעים שצבע פוקסיה הוא צבע ורדרד, אך היינו רוצים לדעת גם את פשר השם. זאת ההזדמנות שלכם לקפוץ איתנו לתוך קשת הצבעים המאתגרים ולבסס היכרות עמוקה יותר עם ספקטרום הצבעים. ככל שתכירו טוב יותר את פשר השמות ואת הסיפורים שמאחוריהם, כך יגבר הסיכוי שתזכרו אותם היטב.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הסודות המילוניים של הארי פוטר

בין אם גדלתם על הרפתקאותיו של הארי פוטר על המסך או בעמודי הספר, או שאתם משחקים בימים אלה במשחק המחשב המדובר ששבר את כל השיאים, אנו בטוחים שהקסמים של הסדרה נתקעו לכם בזיכרון. עכשיו הגיע הזמן לגלות את הסודות שלהם!

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – הצבעים הבסיסיים

אנחנו מניחים שאת הצבעים הבסיסיים בשפה האנגלית אתם מכירים: red, blue, green, yellow, וכו'. אלו הן מילות בסיס שאנחנו לא חושבים עליהן יותר מדי. אך לכל מילה יש התחלה ומקור, וכאן אנחנו מתכוונים לחשוף בפניכם את המקורות ואת ההתחלות של הצבעים הבסיסיים שמלווים אותנו בכל מקום.

קרא עוד »