מילת השנה של מורפיקס- 2022

מילת השנה של מורפיקס – גם לפי החיפושים שלכם וגם בגלל אופיה של השנה החולפת באופן כללי – היא patience, שמשמעותה סַבְלָנוּת. בעברית משמעות המילה היא היכולת להמתין בשקט או לשאת דחייה או עיכוב; היכולת לשאת בשלווה ותוך שליטה עצמית מצבים מרגיזים או מתַסכּלים, סבל וכדומה; אורך רוח.

בשנת 2022, גם בארץ וגם בעולם, חווינו מספר לא מבוטל של אירועים שבחנו את הסבלנות שלנו. בולענים שחוסמים את התנועה בכביש, פלונטרים פוליטיים, מלחמות עקובות מדם ומשברים כלכליים חובקי עולם. לצערנו הרב, לא חסרו אירועים קשים השנה. עם זאת, המילים 'סבלנות' ו-patience והרעיון שמאחוריהן צריכים להמשיך להדהד בראשנו השנה כמו גם בשנה הבאה. חשוב להתאזר בסבלנות כי קושי ואתגרים הם זמניים – ואם נגמרת הסבלנות, אז תמיד יש מה לעשות. לפי מספר הפעמים שחיפשתם איך אומרים או מאייתים את המילה הזאת במילון שלנו, גם אתם הכרתם בכך.

'סבלנות' בעברית ו-patience באנגלית התגלגלו שתיהן מהמילה הצרפתית patience (בכתיב ישן: pacience), שפירושה: לשאת ייסורים או להיות בעל יכולת לשאת ייסורים. המילה הזאת התגלגלה לצרפתית מן הלטינית. האנגלית שאלה את המילה ישירות מן הצרפתית במאה ה-12, והיא החליפה מילה אנגלית עתיקה יותר שהייתה דומה למילה Geduld בגרמנית או 'געדולד' ביידיש. רש"י, שחי בצרפת במאה ה-11 ודיבר צרפתית, חידש את המילה העברית 'סבלנות' כתרגום למילה הצרפתית, ושילב אותה בפירושו לתלמוד. המילה הזאת נכנסה ליידיש , ועם תחיית העברית, חזרה אליה והפכה לאחת המילים הנפוצות בדיבור העברי. עולים חדשים נוהגים לומר שזו המילה החשובה הראשונה שלומדים באולפן.

נזכיר ששנה שעברה מילת השנה שלנו הייתה anxiety: "אנו חושבים שאין מילה שמתארת את שנת 2021 יותר טוב מהמילה anxiety, שמשמעותה חרדה. לאחר ששנת 2020 הביאה איתה אתגרים משנים חיים, שנת 2021 הוסיפה והעמידה אותנו במצבים לא קלים (בלשון המעטה). חרדה הפכה לחלק משמעותי בחיי היום יום. אך יחד עם הקשיים שממשיכים ללוות אותנו ועם ה-anxiety שרבים מאיתנו מרגישים – אנו מתגברים וממשיכים הלאה. אנו נכנסים לשנת 2022 עם מודעות מוגברת, עם ניסיון ועם עזרה הדדית."

להלן דרוג 5 המילים שהכי חיפשתם בשנת 2022:

Thursday– יום חמישי (המאמר שלנו על התוצאה המעניינת הזאת)

Pale blue – תכלת

Patience– סבלנות

Hedgehog– קיפוד 

Isolation– בידוד

ו-5 הביטויים שהכי חיפשתם בשנת 2022:

צוות מורפיקס מאחל לכם שנה אזרחית מוצלחת ופורייה! 

גם אתם עושים טעויות באנגלית? אתם לא לבד. מצאנו 7 טעויות נפוצות של ישראלים המדברים אנגלית.

הסברים נוספים וטיפים חשובים מחכים לכם במורפיקסקול, היכנסו לתרגל את האנגלית !

מעוניינים במורפיקסקול לביה"ס, למכללה או לארגון ?

שתף עם חברים

אולי יעניין אותך גם...

מאמרים
morfixblog

מילת השנה – Resilience

מילת השנה של מורפיקס -הרביתם לחפש מילה אחת, מילה שמשכה את תשומת ליבנו יותר מהאחרות, כיוון שהיא מייצגת את מהות החוויה האנושית והישראלית המשותפת שלנו על רקע הקשיים של שנת 2023. Resilience – חוסן נפשי.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – צבעים למתקדמים

האם יצא לכם לתהות מדוע קוראים לצבע טורקיז כך? מה עומד מאחורי שם הצבע בז'? אומנם רובנו יודעים שצבע פוקסיה הוא צבע ורדרד, אך היינו רוצים לדעת גם את פשר השם. זאת ההזדמנות שלכם לקפוץ איתנו לתוך קשת הצבעים המאתגרים ולבסס היכרות עמוקה יותר עם ספקטרום הצבעים. ככל שתכירו טוב יותר את פשר השמות ואת הסיפורים שמאחוריהם, כך יגבר הסיכוי שתזכרו אותם היטב.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הסודות המילוניים של הארי פוטר

בין אם גדלתם על הרפתקאותיו של הארי פוטר על המסך או בעמודי הספר, או שאתם משחקים בימים אלה במשחק המחשב המדובר ששבר את כל השיאים, אנו בטוחים שהקסמים של הסדרה נתקעו לכם בזיכרון. עכשיו הגיע הזמן לגלות את הסודות שלהם!

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – הצבעים הבסיסיים

אנחנו מניחים שאת הצבעים הבסיסיים בשפה האנגלית אתם מכירים: red, blue, green, yellow, וכו'. אלו הן מילות בסיס שאנחנו לא חושבים עליהן יותר מדי. אך לכל מילה יש התחלה ומקור, וכאן אנחנו מתכוונים לחשוף בפניכם את המקורות ואת ההתחלות של הצבעים הבסיסיים שמלווים אותנו בכל מקום.

קרא עוד »