קר שם בחוץ (It's cold out there)

איך מתחילים small talk (שיחת חולין) באנגלית? מדברים כמובן על מזג האוויר. בניגוד למזג האוויר המשעמם בארץ, לאמריקאים ולבריטים יש על מה לדבר, וכשמזג האוויר מעניין ומגוון, יש גם הרבה מילים וביטויים המתארים אותו.

המילה הנפוצה לגשם היא rain, אבל יש גם drizzle – גשם קל או טפטוף, וכשם שאומרים it is raining, אפשר להגיד גם it is drizzling, אם הגשם חלש במיוחד. גם המילה shower, שמוכרת יותר מחדר האמבטיה, מתאימה לתיאור גשם, אם מדובר במטח גשם חזק שיורד במשך זמן קצר. כאן בארץ התווכחו במשך שנים איך צריך לקרוא לסוג כזה של גשם, ורק לפני כ-60 שנה הוחלט לקרוא לו 'מִמְטר'. גשם שוטף נקרא באנגלית downpour, ואפשר בקלות לזהות בתוך המילה הזאת את הפועל to pour ('לשפוך'). העצה: Don't get caught in a downpour without a good umbrella טובה בארץ רק למשך כמה שבועות בחורף, אבל באנגלית אפשר לתת אותה כל השנה.

מהשמיים יכול לרדת גם snow (שלג). סופת שלג היא blizzard. לפעמים סופה כזאת גורמת לחסימת דרכים, ואי-אפשר לצאת מהבית. במקרה כזה אפשר לומר: The road was snowed in. גם אנשים שנתקעו בבית עקב הסופה יכולים לומר: We were snowed in because of the blizzard. את הדרך פותחים מחדש באמצעות snowplow, כלי רכב לפינוי שלג המכונה בעברית 'מפלסת'.

הברד נקרא hail, ובאנגלית יש גם שם לברד רך במיוחד, מעין שלב מעבר בין ברד לבין שלג – graupel. יש גם מילה מיוחדת לשלג מעורב בגשם – sleet.

כשטיפות המים נשארות תלויות באוויר נוצר ערפל, או באנגלית fog, אבל גם במקרה הזה, האנגלית יודעת לגוון. ערפל דק שמתפזר במהירות מכונה mist, ואילו אובך נקרא haze. השילוב בין זיהום אוויר לבין ערפל מכונה smog – שילוב בין המילה fog לבין המילה smoke ('עשן'). בעברית יצרו בהשראת המילה האנגלית הזאת את המילה 'ערְפִּיח' (ערפל ופיח).

כשלא יורד גשם בכלל במשך זמן ממושך, מדברים על בצורת, או באנגלית drought. הצירוף gh סימן בעבר הרחוק עיצור שנשמע דומה ל-ח' בעברית, אולם הוא נעלם לגמרי מהשפה ונותר רק בכתיב. המילה drought מתחרזת עם מילים כמו shout או doubt.

מייחסים למארק טוויין (Mark Twain) את האמרה: כולם מדברים על מזג האוויר, אבל אף אחד לא עושה שום דבר בנידון (Everybody talks about the weather, but nobody does anything about it). לאחרונה דווקא מדברים לא-מעט על מה שאפשר לעשות כדי למנוע climate change (שינוי אקלים) ו-global warming (התחממות גלובלית). אזורים רבים בעולם עומדים בפני סכנת aridification (התייבשות, מִדבּוּר) או אפילו desertification (מִדבּוּר מוחלט). שתי המילים האלה נוצרו מהמילים arid ('צחיח') ו-desert ('מִדְבּר').

אבל לפני שקמים ועושים מעשה, הינה עוד עניין שחשוב לזכור: את הטמפרטורות מדווחים בארצות הברית לפי סולם פרנהייט. בסולם הזה, המים קופאים ב-32 מעלות (thirty-two degrees Farenheit) ורותחים ב-212 מעלות. אם שמעתם בתחזית: Temperatures will be in the fifties, זאת אומרת שהטמפרטורה תהיה בין 50 ל-60 מעלות פרנהייט או בין 10 ל-15 מעלות צלזיוס. לסולם של צלזיוס, שנפוץ בכל העולם מלבד בארצות הברית, קוראים באנגלית the centigrade scale. 

רוצים לתרגל את אוצר המילים החורפי הזה? תתנסו במשחקי אוצר המילים של מורפיקסקול

כבר שמעתם מהי מילת השנה של מורפיקס? אם לא, זה הזמן להיכנס למאמר המסכם של השנה ולהכיר את המילים הנפוצות ביותר שחיפשתם בשנת 2022

הסברים נוספים וטיפים חשובים מחכים לכם במורפיקסקול, היכנסו לתרגל את האנגלית !

מעוניינים במורפיקסקול לביה"ס, למכללה או לארגון ?

שתף עם חברים

אולי יעניין אותך גם...

מאמרים
morfixblog

מילת השנה – Resilience

מילת השנה של מורפיקס -הרביתם לחפש מילה אחת, מילה שמשכה את תשומת ליבנו יותר מהאחרות, כיוון שהיא מייצגת את מהות החוויה האנושית והישראלית המשותפת שלנו על רקע הקשיים של שנת 2023. Resilience – חוסן נפשי.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – צבעים למתקדמים

האם יצא לכם לתהות מדוע קוראים לצבע טורקיז כך? מה עומד מאחורי שם הצבע בז'? אומנם רובנו יודעים שצבע פוקסיה הוא צבע ורדרד, אך היינו רוצים לדעת גם את פשר השם. זאת ההזדמנות שלכם לקפוץ איתנו לתוך קשת הצבעים המאתגרים ולבסס היכרות עמוקה יותר עם ספקטרום הצבעים. ככל שתכירו טוב יותר את פשר השמות ואת הסיפורים שמאחוריהם, כך יגבר הסיכוי שתזכרו אותם היטב.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הסודות המילוניים של הארי פוטר

בין אם גדלתם על הרפתקאותיו של הארי פוטר על המסך או בעמודי הספר, או שאתם משחקים בימים אלה במשחק המחשב המדובר ששבר את כל השיאים, אנו בטוחים שהקסמים של הסדרה נתקעו לכם בזיכרון. עכשיו הגיע הזמן לגלות את הסודות שלהם!

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – הצבעים הבסיסיים

אנחנו מניחים שאת הצבעים הבסיסיים בשפה האנגלית אתם מכירים: red, blue, green, yellow, וכו'. אלו הן מילות בסיס שאנחנו לא חושבים עליהן יותר מדי. אך לכל מילה יש התחלה ומקור, וכאן אנחנו מתכוונים לחשוף בפניכם את המקורות ואת ההתחלות של הצבעים הבסיסיים שמלווים אותנו בכל מקום.

קרא עוד »