הסודות של חודשי השנה

באיזה חודש אנחנו? נכון לתאריך פרסום הפוסט הזה, התשובה היא פברואר (ובשנה העברית התשובה היא חודש שבט). פברואר הוא חודש בלוח השנה הלועזי, או הגרגוריאני – לוח השנה שרוב העולם משתמש בו. לפני שנצלול לתוך שמות החודשים, נסתכל קודם כול על המילה month (חודש). המילה האנגלית שמשמעותה חודש קשורה למילה moon (ירח), כיוון שלוחות השנה הראשונים התבססו על מחזור הירח. כעת אפשר להמשיך הלאה לשמות החודשים.

לצורך החקירה הלשונית הזאת, הנה תזכורת לשמות כל החודשים הלועזיים ברצף: ינואר, פברואר, מרץ, אפריל, מאי, יוני, יולי, אוגוסט, ספטמבר, אוקטובר, נובמבר ודצמבר. עכשיו כשכל החודשים לנגד עינינו, נתבונן בשמות האלה בצורה יותר פרטנית. למה ינואר נקרא כך? מאיפה מגיע השם אוגוסט? ולמה דצמבר הוא החודש ה-12 בלוח השנה, אם השם 'דצמבר' כולל את המילה הלטינית שמשמעותה 'עשר' (decem)?

נתחיל מהזוג החורפי שפותח כל שנה, ינואר ופברואר, חודשים שנוספו ללוח השנה לאחר שהחודשים האחרים היו כבר מבוססים. חודש ינואר קיבל את שמו מהמיתולוגיה הרומית, מהאל ששמו יאנוס (Janus). האל יאנוס הוא בעל שני פרצופים – פרצוף אחד פניו לעבר, והשני פניו לעתיד. יאנוס הוא אל ההתחלות והמעברים. במקרה של פברואר, התשובה לא כל כך פשוטה. מקור השם אינו בשמו של מאל, אלא ממילה לטינית שמשמעותה 'טיהור' (februum), בעקבות טקס טיהור שהיה נהוג ברומא העתיקה בתקופת חודש פברואר.

לאחר מכן אנו מגיעים לחודשי האביב: מרץ, אפריל ומאי. מרץ הוא חודש המלחמה, כשמו של אל המלחמה במיתולוגיה הרומית, הלוא הוא מארס (Mars). בחודש זה היו מציינים את תחילת עונת הלחימה. לפני שינואר ופברואר תפסו את מקומו, מרץ היה החודש שפתח את השנה. 

לגבי שמו של החודש הבא בתור, אפריל, ההסכמה בין מומחים והיסטוריונים פחות ברורה, אך מקובל לומר שמקור שמו של חודש זה הוא במילה הלטינית aperire, שמשמעותה 'לפתוח' – כפי שהפרחים 'נפתחים' ופורחים באביב. את השלישייה הזאת סוגר חודש מאי, שקיבל את שמו מהאלה היוונית מאיה. מאיה, אלת הפוריות, היא בתו של הטיטאן אטלס (שידוע בעונש שקיבל – להחזיק את העולם על כתפיו) ואמו של האל הזריז הרמס (Hermes). יש גם הסבר אחר שעל-פיו חודש מאי קיבל את שמו מהמילה הלטינית maiores, שמשמעותה 'זקני השבט' או 'בוגרים'.

עם סיום האביב מגיעים חודשי הקיץ: יוני, יולי ואוגוסט. מקור השם 'יוני' הוא גם בשמה של אלה. חודש זה נקרא על שמה של האלה הרומית יונו (Juno), אלת הנישואים והלידה ואשתו של יופיטר (Jupiter), מלך האלים במיתולוגיה הרומית. לשמות החודשים יולי ואוגוסט יש מקורות יותר ארציים ופחות מיתולוגיים.חודש יולי נקרא על שמו של יוליוס קיסר (Julius Caesar), וחודש אוגוסט נקרא על שם הקיסר שבא אחריו – אוגוסטוס (Augustus). אך לפני אימוץ השמות הקיסריים האלה, השמות של יולי ואוגוסט היו מבוססים על מספרים רומיים – 5 (quintus) ו-6 (sextus). יולי נקרא קווינטיליס (Quintilis), ואוגוסט נקרא סקסטיליס (Sextilis).

שמותיהם של החודשים הסוגרים את השנה – ספטמבר, אוקטובר, נובמבר ודצמבר – מבוססים על מספרים רומיים. ספטמבר (septem – 7), אוקטובר (octo – 8), נובמבר (novem – 9) ודצמבר (decem – 10). זוכרים שינואר ופברואר נוספו אחרי שאר החודשים? לפני התוספת של ינואר ופברואר, מספר החודשים בשנה היה 10, ולכן הרביעייה הסוגרת נקראת על שמם של המספרים 7, 8, 9 ו-10 בשפה הרומית. 

זהו מכלול החודשים שמלווה אותנו כל שנה. 

לחצו כאן אם פספסתם את הפוסט הקודם שלנו, שבו חקרנו את שמות ימי השבוע באנגלית, וכאן כדי לדעת יותר על האנגלית של תקופת החורף! אל תשכחו לעקוב אחרינו בפייסבוק ובאינסטגרם כדי תמיד להיות מעודכנים. 

כבר שמעתם מהי מילת השנה של מורפיקס? אם לא, זה הזמן להיכנס למאמר המסכם של השנה ולהכיר את המילים הנפוצות ביותר שחיפשתם בשנת 2022

הסברים נוספים וטיפים חשובים מחכים לכם במורפיקסקול, היכנסו לתרגל את האנגלית !

מעוניינים במורפיקסקול לביה"ס, למכללה או לארגון ?

שתף עם חברים

אולי יעניין אותך גם...

מאמרים
morfixblog

מילת השנה – Resilience

מילת השנה של מורפיקס -הרביתם לחפש מילה אחת, מילה שמשכה את תשומת ליבנו יותר מהאחרות, כיוון שהיא מייצגת את מהות החוויה האנושית והישראלית המשותפת שלנו על רקע הקשיים של שנת 2023. Resilience – חוסן נפשי.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – צבעים למתקדמים

האם יצא לכם לתהות מדוע קוראים לצבע טורקיז כך? מה עומד מאחורי שם הצבע בז'? אומנם רובנו יודעים שצבע פוקסיה הוא צבע ורדרד, אך היינו רוצים לדעת גם את פשר השם. זאת ההזדמנות שלכם לקפוץ איתנו לתוך קשת הצבעים המאתגרים ולבסס היכרות עמוקה יותר עם ספקטרום הצבעים. ככל שתכירו טוב יותר את פשר השמות ואת הסיפורים שמאחוריהם, כך יגבר הסיכוי שתזכרו אותם היטב.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הסודות המילוניים של הארי פוטר

בין אם גדלתם על הרפתקאותיו של הארי פוטר על המסך או בעמודי הספר, או שאתם משחקים בימים אלה במשחק המחשב המדובר ששבר את כל השיאים, אנו בטוחים שהקסמים של הסדרה נתקעו לכם בזיכרון. עכשיו הגיע הזמן לגלות את הסודות שלהם!

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – הצבעים הבסיסיים

אנחנו מניחים שאת הצבעים הבסיסיים בשפה האנגלית אתם מכירים: red, blue, green, yellow, וכו'. אלו הן מילות בסיס שאנחנו לא חושבים עליהן יותר מדי. אך לכל מילה יש התחלה ומקור, וכאן אנחנו מתכוונים לחשוף בפניכם את המקורות ואת ההתחלות של הצבעים הבסיסיים שמלווים אותנו בכל מקום.

קרא עוד »