הקשת של המילון – הצבעים הבסיסיים

אנחנו מניחים שאת הצבעים הבסיסיים בשפה האנגלית אתם מכירים: red , blue, green, yellow, וכו'. אלו הן מילות בסיס שאנחנו לא חושבים עליהן יותר מדי. אך לכל מילה יש התחלה ומקור, וכאן אנחנו מתכוונים לחשוף בפניכם את המקורות ואת ההתחלות של שמות הצבעים הבסיסיים שמלווים אותנו בכל מקום. 

Red

נתחיל מאדום – red. הצבע האדום הוא צבע דומיננטי מאוד שיש לו בדרך כלל קונוטציות אינטנסיביות. המילה red מגיעה מהמילה האנגלית העתיקה read, שבעצמה מגיעה מהמילה הפרוטו-גרמנית raudaz, וקשורה למילים דומות אחרות באילן היוחסין, כמו rot. במקור המילה האנגלית הישנה read לא התייחסה רק לצבע האדום, אלא לכל צבע עז או בהיר. עם הזמן משמעות המילה הפכה ליותר ממוקדת, ובסופו של דבר התייחסה רק לצבע אדום. הצבע האדום מיוחס, בין היתר, לתשוקה, לאהבה, לסכנה ולאזהרה. למילה נולדו גם שימושים עגומים יותר, כמו השימוש במילה red בהקשרים גזעניים. 

Blue

לצבע הכחול, blue, יש קונוטציות אחרות לגמרי. בעבר הצורה של המילה blue באנגלית עתיקה הייתה blǣw (גם לנו קשה לבטא את המילה הזאת, אל תדאגו). לפני שמילה זו הגיעה לשפה האנגלית, צורתה הפרוטו-גרמנית הייתה blēwaz. מומחים מעריכים שהמשמעות המילולית של המילה הייתה 'זוהר' או 'בוהק'. 

עם הזמן המילה blue אספה אסוציאציות וקונוטציות מגוונות, כמו הקשר של הצבע הכחול לעצב, לרוגע, לשלווה ואפילו לתכנים מיניים. בשפה האנגלית יש מספר ביטויים הכוללים את הצבע הכחול, כמו to feel blue (להרגיש עצוב או מדוכא), או out of the blue (באופן מפתיע ובלתי צפוי). 

Green

צבע היסוד הבא שלנו הוא ירוק, green. המילה האנגלית שאנו מכירים היום מגיעה גם היא מהשפה הפרוטו-גרמנית, מהמילה grōni. אך אפילו grōni ככל הנראה נובעת ממילה עתיקה אף יותר, שמשמעותה הייתה 'לצמוח', או 'להפוך לירוק'. זה לא מפתיע ואף מתיישב עם אסוציאציות שיש לנו עד היום כשמדובר בצבע ירוק. הצבע הירוק מזכיר לנו את הטבע, עצים וצמחייה. לצד הקשרים אלו, הצבע הירוק מפורש כצבע של קנאה. בתרבויות מסוימות הצבע הירוק מסמל מזל, ובאחרות הוא מסמל רשע או חולי. 

Yellow

הגענו לצבע הצהוב, ל-yellow. גם מקורה של מילה זו הוא בשפה הפרוטו-גרמנית – במילה gelwaz. אם תביטו שוב במילים שכבר עברנו עליהן, תוכלו לזהות מכנה משותף בין המילים הקדומות האלו – הסיומת az-. פירושה של סיומת עתיקה זו הוא, בדומה לצבע הכחול, 'זוהר' או 'בוהק'. הצבע הצהוב גם צבר אסוציאציות ומשמעויות שונות לאורך ההיסטוריה. צהוב יכול לסמל שמחה, חום, זהירות, פחדנות (הביטוי yellow-bellied, 'בעל בטן צהובה',מתאר מישהו פחדן) או אפילו בגידה. וכמו המילה red, גם במילה yellow משתמשים לעיתים בהקשרים גזעניים. 

Orange

הסיפור של המילה orange, הצבע הכתום, הוא שונה. במקרה של orange, מקור המילה אינו בשפות אירופאיות עתיקות, אלא בשפה הערבית. מילה זו נוצרה מהמילה הערבית naranj, נרנג', כלומר תפוז. הפרי האהוב עצמו נולד במזרח אסיה, ושמו מגיע מאחת השפות ההודיות. המילה orange נכנסה לשימוש באנגלית במאה ה-16, והצבע נקרא על שמו של הפרי. בברית המועצות הפרי והצבע היו בעלי מעמד מיוחד, כיוון שהפרי הגיע למעצמה רק דרך ייבוא (גם מישראל!) ולא גדל מקומית. בנסיבות הללו הפרי נחשב למותרות ולסמל של תרבות הצריכה המערבית. 

Purple

ולסיום, הגיע תורו של הצבע המלכותי, סגול, או purple. המילה האנגלית נוצרה מהמילה הלטינית purpura, המתארת צבע שהיה מיוצר מסוג של חילזון ימי טורף. נהגו להשתמש בצבע המופק מחילזון ים זה לצביעת בגדי אצולה, מדים של האליטה הדתית ושל בני המלוכה. עקב השימוש הזה נוצרה האסוציאציה ששרדה עד היום – סגול מסמל עושר, כוח ומלוכה. עם הזמן, ככל שהיה קל יותר להפיק צבע סגול בדרכים אחרות, הצבע הפך לפחות נשגב ופחות אקסקלוסיבי. ולפני שנסיים, יש לנו מונח באנגלית שכולל את הצבע הסגול: purple prose. מונח זה מתייחס לכתיבה מאולצת או מליצית יתר על המידה.

הצטרפו אלינו לפעם הבאה כשנחקור את מקור שמותיהם צבעים מתקדמים יותר, כמו טורקיז, ספיה ופוקסיה!

בינתיים, אם אתם רוצים להגדיל את כמות שמות הצבעים שאתם מכירים בשפה האנגלית, נסו את משחקי אוצר המילים של מורפיקסקול:

כמו כן, אנו מזמינים אתכם לעקוב אחרינו בפייסבוק ובאינסטגרם כדי להישאר מעודכנים!

הסברים נוספים וטיפים חשובים מחכים לכם במורפיקסקול, היכנסו לתרגל את האנגלית !

מעוניינים במורפיקסקול לביה"ס, למכללה או לארגון ?

שתף עם חברים

אולי יעניין אותך גם...

מאמרים
morfixblog

מילת השנה – Resilience

מילת השנה של מורפיקס -הרביתם לחפש מילה אחת, מילה שמשכה את תשומת ליבנו יותר מהאחרות, כיוון שהיא מייצגת את מהות החוויה האנושית והישראלית המשותפת שלנו על רקע הקשיים של שנת 2023. Resilience – חוסן נפשי.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – צבעים למתקדמים

האם יצא לכם לתהות מדוע קוראים לצבע טורקיז כך? מה עומד מאחורי שם הצבע בז'? אומנם רובנו יודעים שצבע פוקסיה הוא צבע ורדרד, אך היינו רוצים לדעת גם את פשר השם. זאת ההזדמנות שלכם לקפוץ איתנו לתוך קשת הצבעים המאתגרים ולבסס היכרות עמוקה יותר עם ספקטרום הצבעים. ככל שתכירו טוב יותר את פשר השמות ואת הסיפורים שמאחוריהם, כך יגבר הסיכוי שתזכרו אותם היטב.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הסודות המילוניים של הארי פוטר

בין אם גדלתם על הרפתקאותיו של הארי פוטר על המסך או בעמודי הספר, או שאתם משחקים בימים אלה במשחק המחשב המדובר ששבר את כל השיאים, אנו בטוחים שהקסמים של הסדרה נתקעו לכם בזיכרון. עכשיו הגיע הזמן לגלות את הסודות שלהם!

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – הצבעים הבסיסיים

אנחנו מניחים שאת הצבעים הבסיסיים בשפה האנגלית אתם מכירים: red, blue, green, yellow, וכו'. אלו הן מילות בסיס שאנחנו לא חושבים עליהן יותר מדי. אך לכל מילה יש התחלה ומקור, וכאן אנחנו מתכוונים לחשוף בפניכם את המקורות ואת ההתחלות של הצבעים הבסיסיים שמלווים אותנו בכל מקום.

קרא עוד »