הסודות של גלגל המזלות – חלק 2

חזרנו כדי לעשות סדר במזלות שלא הגענו אליהם בפוסט הקודם שלנו. אז בואו נצלול שוב ונמשיך לחשוף את הסודות של גלגל המזלות.

קודם כול, כדי לוודא שכולנו עומדים באותו המקום, ראינו בפעם הקודמת שרוב המזלות עד כה, Aries (טלה), Taurus (שור), Gemini (תאומים), Cancer (סרטן), Leo (אריה), ו-Virgo (בתולה), שואבים את שמם מהמיתולוגיה היוונית ומהשפה הלטינית. האם הטרנד הזה ימשיך, או שאולי איזה מזל ישבור אותו? אלה המזלות שנשארו לנו: Libra (מאזניים), Scorpio (עקרב), Sagittarius (קשת), Capricorn (גדי), Aquarius (דלי) ו-Pisces (דגים).

בני מזל מאזניים, הגיע התור שלכם. אתם נולדתם בין 23 בספטמבר ל-23 באוקטובר, ואת המזל שלכם מסמלים מאזני צדק. שם המזל שלכם באנגלית הוא Libra, מילה לטינית שמשמעותה 'מאזניים'. אולי זה קצת מבלבל, כי המילה האנגלית למאזניים היא scales. בסיפור מאחורי המאזניים שמסמלים את המזל הזה יש דמות שחוזרת – האלה אסטריאה (Astraea). במיתולוגיה היוונית, אסטריאה מחזיקה מאזני צדק, אך היא אינה האלה היחידה שנראית עם מאזניים כאלה. נוסף עליה, אפשר לראות את האלות ונוס (Venus) ותמיס (Themis) מחזיקות את מאזני הצדק. כיום תוכלו למצוא את דמות האלות האלו ואת מאזני הצדק שבידיהן בבתי משפט ברחבי העולם.

זהירות – העקרב, scorpio, מגיע בין 23 באוקטובר ל-21 בנובמבר. נתחיל מהעניין הקל – המילה scorpio היא לטינית ומשמעותה 'עקרב'. הסיפור מאחורי העקרב? במיתולוגיה היוונית היה צייד ששמו אוריון (Orion), שטען שהוא הצייד הדגול בעולם כולו. האלה הרה (Hera) או האלה ארטמיס (Artemis) – יש גרסאות שונות לסיפור – שמעו על הצהרתו היהירה של אוריון, והחליטו לשלוח נגדו עקרב. העקרב עקץ את אוריון וגרם למותו. לאחר מכן כיבדו האלים את העקרב בקבוצת כוכבים משלו. ומה עם אוריון הצייד? גם הוא קיבל קבוצת כוכבים. במבט אל שמי הלילה נראה כאילו קבוצת הכוכבים של העקרב רודפת אחר קבוצת הכוכבים של אוריון.

המזל הבא הוא המזל עם השם המאיים ביותר – sagittarius, מזל קשת. נולדתם לתוך מזל זה אם יום הולדתכם הוא בין 22 בנובמבר ל-21 בדצמבר. קבוצת הכוכבים שמסמלת את מזל קשת מייצגת את דמותו של כירון (Chiron) מהמיתולוגיה היוונית. כירון היה קנטאור (centaur) אגדי, יצור בעל פלג גוף עליון של אדם ופלג גוף תחתון של סוס. כירון היה מורה גדול שאימן ולימד את גדולי המיתולוגיה היוונית, המפורסם מביניהם הוא אכילס (Achilles). ומה הפירוש המילולי של המילה sagittarius? אם ניחשתם 'קַשָּׁת', צדקתם! בתוך שם המזל יושבת המילה sagitta שמשמעותה 'חץ'. יש הטוענים שמילה זו קדומה יותר מהשפה הלטינית עצמה. בעברית המזל נקרא גם קֶשֶׁת.

אחרי קשת מגיע תורו של מזל capricorn, מזל גדי. בני מזל גדי נולדו בין 22 בדצמבר ל-21 בינואר. החיה שמסמלת את המזל הזה היא העז (goat). העז מזכירה את דמותה של אמלתיאה (Amalthea), אימו האומנת של זאוס. אמלתיאה אימצה את זאוס הפעוט לאחר שאימו האמיתית החביאה אותו בהרים מפני אביו, הטיטאן קרונוס (Cronos). אמלתיאה יכלה להפוך לעז. לאחר שזאוס גדל ויצא אל מלחמתו נגד הטיטאנים, נאמר שהוא לבש שריון מעור של עז כדי לכבד את אימו האומנת. המילה capricorn נגזרת מהמילה הלטינית capricornus, שמשמעותה 'בעל קרניים כמו עז'. המילה הלטינית מורכבת מ-caper (עז) ו-cornu (קרן).

הגענו למזל דלי, או מזל aquarius, המזל ששולט בתקופה שבין 22 בינואר ל-20 בפברואר. בטח ראיתם שאת המזל הזה מסמל אדם ששופך מים מתוך דלי, או רק דלי מים כשהוא לעצמו. מיהו נושא הדלי, או יותר נכון, הגביע הזה? מדובר בדמותו של גנימדס (Ganymede), האדם שנחשב, גם בעיני האלים, ליפה באנושות. במיתולוגיה היוונית מסופר על אירוע שבו זאוס החליט לחטוף את גנימדס בשל יופיו ולהכריח אותו להיות נושא הגביע לאלים באולימפוס. בתוך הגביע שהגיש לאלים היה נקטר (nectar) או אמברוסיה (ambrosia) – משקה ומזון לאלים. המילה aquarius היא מילה לטינית שמשמעותה המילולית היא 'נושא מים'. השם היווני הוא hydrokhoos (נושא מים).

לבסוף הגענו למזל שסוגר את גלגל המזלות – מזל דגים, pisces. בני המזל הזה נולדו בין 20 בפברואר ל-20 במרץ. אם חשבתם שמדובר בסתם דגים, אתם ממעיטים במיתולוגיה היוונית. בזמן המלחמה האדירה בין האלים לטיטאנים, טיטאן אחד היה יוצא דופן בעוצמתו ובפחד שהחדיר באלים היווניים. טיפון (Typhon) הוצג לעיתים בדמות של נחש ים עצום. בזמן המלחמה ניסו האלים להתחמק ממנו באמצעות שינוי צורתם לחיות שונות. האלים ארוס ואפרודיטה (ארוס, אל התשוקה, ואפרודיטה, אלת האהבה) בחרו להפוך לדגים כדי לברוח מטיפון, לכן שני הדגים במזל זה מייצגים את ארוס ואת אפרודיטה. וכפי שכבר בטח ניחשתם, המילה pisces היא מילה לטינית שמשמעותה 'דגים'. המילה לדג יחיד היא piscis.

כעת כל סודות גלגל המזלות גלויים בפניכם. קחו אחד מסיפורי המזלות ושלחו למישהו שיועיל לו לדעת קצת יותר על המזל שמלווה אותו בשיחות חולין למיניהן.

רוצים עוד תוכן על מיתולוגיות עתיקות? תוכלו לקרוא על שמות חודשי השנה ותוכלו גם לנסות את מערך השיעור שלנו על מיתולוגיות עתיקות.



הסברים נוספים וטיפים חשובים מחכים לכם במורפיקסקול, היכנסו לתרגל את האנגלית !

מעוניינים במורפיקסקול לביה"ס, למכללה או לארגון ?

שתף עם חברים

אולי יעניין אותך גם...

מאמרים
morfixblog

מילת השנה – Resilience

מילת השנה של מורפיקס -הרביתם לחפש מילה אחת, מילה שמשכה את תשומת ליבנו יותר מהאחרות, כיוון שהיא מייצגת את מהות החוויה האנושית והישראלית המשותפת שלנו על רקע הקשיים של שנת 2023. Resilience – חוסן נפשי.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – צבעים למתקדמים

האם יצא לכם לתהות מדוע קוראים לצבע טורקיז כך? מה עומד מאחורי שם הצבע בז'? אומנם רובנו יודעים שצבע פוקסיה הוא צבע ורדרד, אך היינו רוצים לדעת גם את פשר השם. זאת ההזדמנות שלכם לקפוץ איתנו לתוך קשת הצבעים המאתגרים ולבסס היכרות עמוקה יותר עם ספקטרום הצבעים. ככל שתכירו טוב יותר את פשר השמות ואת הסיפורים שמאחוריהם, כך יגבר הסיכוי שתזכרו אותם היטב.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הסודות המילוניים של הארי פוטר

בין אם גדלתם על הרפתקאותיו של הארי פוטר על המסך או בעמודי הספר, או שאתם משחקים בימים אלה במשחק המחשב המדובר ששבר את כל השיאים, אנו בטוחים שהקסמים של הסדרה נתקעו לכם בזיכרון. עכשיו הגיע הזמן לגלות את הסודות שלהם!

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – הצבעים הבסיסיים

אנחנו מניחים שאת הצבעים הבסיסיים בשפה האנגלית אתם מכירים: red, blue, green, yellow, וכו'. אלו הן מילות בסיס שאנחנו לא חושבים עליהן יותר מדי. אך לכל מילה יש התחלה ומקור, וכאן אנחנו מתכוונים לחשוף בפניכם את המקורות ואת ההתחלות של הצבעים הבסיסיים שמלווים אותנו בכל מקום.

קרא עוד »