הסודות של גלגל המזלות – חלק 1

כולנו מכירים את האסטרולוגיה ואת המזלות במידה זו או אחרת מגיל קטן. בין אם אסטרולוגיה היא תחום קרוב לליבכם או סתם נושא טריוויה מבדר, אנחנו מבטיחים לכם שאת הסודות שנחשוף על כל מזל לא תוכלו לשכוח בקרוב. כדי לבסס היכרות עם שמות המזלות בשפה האנגלית, הנה כולם ברצף: Aries (טלה), Taurus (שור), Gemini (תאומים), Cancer (סרטן), Leo (אריה), Virgo (בתולה), Libra (מאזניים), Scorpio (עקרב), Sagittarius (קשת), Capricorn (גדי), Aquarius (דלי) ו-Pisces (דגים). כל מזל מייצג קבוצת כוכבים שצורתה דומה לדמות המסמלת אותו. 

שמות המזלות נראים קצת מוזרים, אפילו לדוברי אנגלית שוטפת. גלגל המזלות נראה כך הודות לתרבויות העתיקות שהשפיעו עלינו ועל האופן שבו אנו מתייחסים לאסטרולוגיה. נתחיל ב-Aries, או מזל טלה, המזל שנחשב לראשון בגלגל המזלות. בני מזל טלה הם אלה שנולדו בין 21 במרץ לבין 19 באפריל בקירוב. פירושו של השם Aries הוא כבש ממין זכר. שם זה מגיע מהמיתולוגיה היוונית, מהסיפור על גיזת הזהב (צמר הזהב של כריסומאלוס). כמו כן, יש דמיון בין Aries לבין שמו של אל המלחמה היווני, Ares, אך אין ביניהם קשר ויש לשים לב שלא להתבלבל ביניהם.

המזל שבא אחרי Aries הוא Taurus, מזל שור. תוכלו לקרוא לעצמכם בני מזל שור אם נולדתם בין 20 באפריל לבין 20 במאי. המילה Taurus עצמה היא מילה לטינית שמשמעותה היא 'שור'. אם ניחשתם שגם השור מגיע מהמיתולוגיה היוונית, צדקתם. באחד המיתוסים היוונים, מלך האלים זאוס הופך לשור (להפוך לחיות שונות היה הרגלו, בין היתר). אבל אם עוקבים אחרי שוורים מיתולוגיים לאורך ההיסטוריה, אפשר להגיע אף למסופוטמיה העתיקה.

אם נולדתם בין 21 במאי לבין 21 ביוני, אתם נחשבים בני מזל תאומים, או Gemini. המילה הזאת מגיעה מהשפה הלטינית, ומשמעותה המילולית היא אכן 'תאומים'. התאומים שאליהם מתייחס המזל הזה הם קסטור ופולוקס, דמויות מהמיתולוגיה היוונית. לפי האגדה, זאוס הפך את התאומים קסטור ופולוקס לקבוצת הכוכבים שמיוחסת למזל תאומים. 

המזל הרביעי הוא מזל סרטן, או Cancer. בני המזל הזה נולדו בין 22 ביוני לבין 22 ביולי. בטח שמתם לב שמזל זה חולק את שמו, גם בעברית וגם באנגלית, עם מחלת הסרטן. המילה cancer היא מילה לטינית שתרגומה הוא 'סרטן'. בהקשר של המזלות, מזל סרטן נקרא כך לפי סיפור קרב מהמיתולוגיה היוונית בין הרקולס (Hercules) לבין סרטן שהשליכה האלה הרה (Hera), אשתו של זאוס. בסיפור הזה, הרקולס דורך על הסרטן ומנצח אותו. ואם אנחנו כבר כאן, נגלה לכם שמחלת הסרטן נקראת כך כיוון שרופאים יוונים קדומים כמו היפוקרטס (Hippocrates) הבחינו שגידולים מסוימים, יחד עם הורידים הנפוחים סביבם, דומים לסרטנים.

מזל אריה, Leo, שם שמשמעותו פשוט 'אריה' בלטינית. אנשים נולדים לתוך תחום המזל הזה בין 23 ביולי לבין 22 באוגוסט. האריה של המזל הוא האריה מנמיאה (the Nemean lion) שמופיע במיתולוגיה היוונית. האריה מנמיאה היה אריה אכזרי בעל פרווה שהייתה חסינה מפני כל נשק. היה על הרקולס לנצח אותו כחלק משנים-עשר מעללי הגבורה שהיה צריך לבצע על מנת לכפר על חטאיו. לאחר שהרקולס גבר על האריה ולקח את הפרווה שלו, זאוס החליט לכבד את האריה בקבוצת כוכבים בדמותו. 

המזל האחרון שנפענח בפוסט הזה הוא מזל בתולה, Virgo, המזל ששולט בתקופה בין 22 באוגוסט לבין 23 בספטמבר. המזל מיוצג בדמות של אישה, ולאורך השנים היא זוהתה כאלות שונות, כמו אלת הציד היוונית, ארטמיס (Artemis), אך הדמות המיתולוגית העיקרית שקשורה למזל בתולה היא האלה אסטריאה (Astraea) – אלת הטוהר, התמימות והצדק. בעת המלחמה בין האלים היוונים לבין הטיטאנים, אסטריאה עזרה לאביה הטיטאן. לאחר סיום המלחמה נאמר שזאוס כיבד את אסטריאה על נאמנותה לאביה בקבוצת כוכבים בדמותה. ומה לגבי המילה virgo? מדובר במילה לטינית שפירושה הוא פשוט 'בתולה'.

לא הגענו למזל שלכם? תזכרו לחזור ולגלות את הרקע של המזל שלכם בחלק השני של החקירה שלנו!

בינתיים תוכלו לקרוא על שמות חודשי השנה, על מושגים באנגלית למזג אויר קר, ואפילו לנסות את מערך השיעור שלנו על מיתולוגיות עתיקות

הסברים נוספים וטיפים חשובים מחכים לכם במורפיקסקול, היכנסו לתרגל את האנגלית !

מעוניינים במורפיקסקול לביה"ס, למכללה או לארגון ?

שתף עם חברים

אולי יעניין אותך גם...

מאמרים
morfixblog

מילת השנה – Resilience

מילת השנה של מורפיקס -הרביתם לחפש מילה אחת, מילה שמשכה את תשומת ליבנו יותר מהאחרות, כיוון שהיא מייצגת את מהות החוויה האנושית והישראלית המשותפת שלנו על רקע הקשיים של שנת 2023. Resilience – חוסן נפשי.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – צבעים למתקדמים

האם יצא לכם לתהות מדוע קוראים לצבע טורקיז כך? מה עומד מאחורי שם הצבע בז'? אומנם רובנו יודעים שצבע פוקסיה הוא צבע ורדרד, אך היינו רוצים לדעת גם את פשר השם. זאת ההזדמנות שלכם לקפוץ איתנו לתוך קשת הצבעים המאתגרים ולבסס היכרות עמוקה יותר עם ספקטרום הצבעים. ככל שתכירו טוב יותר את פשר השמות ואת הסיפורים שמאחוריהם, כך יגבר הסיכוי שתזכרו אותם היטב.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הסודות המילוניים של הארי פוטר

בין אם גדלתם על הרפתקאותיו של הארי פוטר על המסך או בעמודי הספר, או שאתם משחקים בימים אלה במשחק המחשב המדובר ששבר את כל השיאים, אנו בטוחים שהקסמים של הסדרה נתקעו לכם בזיכרון. עכשיו הגיע הזמן לגלות את הסודות שלהם!

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – הצבעים הבסיסיים

אנחנו מניחים שאת הצבעים הבסיסיים בשפה האנגלית אתם מכירים: red, blue, green, yellow, וכו'. אלו הן מילות בסיס שאנחנו לא חושבים עליהן יותר מדי. אך לכל מילה יש התחלה ומקור, וכאן אנחנו מתכוונים לחשוף בפניכם את המקורות ואת ההתחלות של הצבעים הבסיסיים שמלווים אותנו בכל מקום.

קרא עוד »