נכשלת בבגרות באנגלית? אתה לא לבד.

נכשלת בבגרות באנגלית? אתה לא לבד.

אילו אסוציאציות מעלות לכם המילים 'שיעור אנגלית' או 'הבגרות באנגלית'? לא מעט ישראלים יאמרו כי צמדי המילים הללו מעוררים אצלם תחושת חוסר ביטחון: הבושה לדבר מול כל הכיתה, הפחד לעשות טעויות ולגמגם ותחושת חוסר האונים מול האתגר הגדול שבלימוד שפה זרה. הרבה מאוד תלמידים מתוסכלים סוחבים איתם את הפחד גם לחיים הבוגרים שלהם, ומרגישים שהם תקועים משום שלא התגברו על הפחד מאנגלית.

יש כאלה המאשימים את המורה שלהם שלא לימד/ה טוב, יש מי שייקחו את האחריות על עצמם ויודו שלא קראו מספיק ספרים או הקדישו מספיק זמן לשינון מילים, כללים וכדומה. ויש את אלו שפשוט יאמרו בייאוש: "אין לי את זה. אני פשוט לא מצליח לקלוט האנגלית הזאת".

אז מהי הסיבה האמתית לכשלון בבגרות באנגלית? ואיך אפשר לנסות לעזור לבני הנוער להצליח באנגלית ולעבור את הבגרות בהצלחה?

  1. הבדלים משמעותיים בין שפת האם לבין השפה הנלמדת. ההבדלים בין עברית לאנגלית הם משמעותיים והם אחת הסיבות לקושי שחווים דוברי עברית המנסים ללמוד אנגלית. ניתן למנות הבדלים רבים בין עברית לאנגלית: מבנים תחביריים, מורפולוגיה, זמני הפועל, פונולוגיה ועוד. חשוב להיות מודעים להבדלים בין עברית לאנגלית משתי סיבות: האחת, היא פשוט כדי להירגע ולגשת ללמידה עם סבלנות ואורך רוח, ולהבין שמדובר בתהליך של הסתגלות לשינוי. וכמו כל שינוי, גם השינוי הקוגניטיבי שהמוח צריך לעבור בהסתגלותו לאנגלית ייקח זמן. והשנייה, כדי שלא ננסה להחיל את כללי העברית על האנגלית ונצא מבולבלים עוד יותר.

  2. תהליך למידה המתמקד בתפל ולא בעיקר. ניתן לדמות לימוד שפה לבניית בית: המילים של השפה הן הלבנים המרכיבות את הבניין וכללי הדקדוק הם המלט המדביק בין הלבנים. הרבה תלמידים משקיעים שעות בלימוד כללים דקדוקיים, ובניסיון להבין בדיוק איזו סיומת להוסיף בכל פעם שמטים שם עצם מיחיד לרבים או איך להטות פעלים בכל אחד מהזמנים המורכבים באנגלית וכולי. אמנם אלה כללים שחשוב לדעת, אבל בראש ובראשונה הרבה יותר חשוב להכיר מילים, והרבה מילים. כשם שאין צורך להשקיע בהכנת המלט אם אין מספיק לבנים להניח אחת על השנייה, כך אין צורך להשקיע שעות רבות בלימוד כללי דקדוק אם אוצר המילים שלנו דל. השקיעו בשינון מילים ובבניית אוצר מילים עשיר בכל מיני תחומים וכבר תרגישו יותר ביטחון בשפה.

  3. חשיפה בלתי מספקת לאנגלית. חשיפה יומיומית לאנגלית היא השיטה הטובה ביותר ללמוד אנגלית. לימוד שפה זרה באופן מלאכותי באמצעות תרגול ושינון הוא טוב, אבל הרבה יותר יעילה רכישת שפה באופן טבעי. כשם שרכשנו את שפת האם שלנו מתוך שעות של חשיפה לשפה, כך יהיה לנו הרבה יותר קל לקלוט שפה נוספת באמצעות חשיפה רבת-שעות לאנגלית. היום יש לנו את האפשרות לחשוף את עצמנו לאנגלית במגוון דרכים, ומי שישכיל לנצל אותן ירגיש איך השפה נקלטת אצלו בצורה טבעית יותר. הקדישו זמן לקריאת ספרים, צפו בסרטים וסדרות באנגלית ללא כתוביות, האזינו להרצאות TED בנושאים שמעניינים אתכם ונצלו כל הזדמנות להימצא בסביבה דוברת אנגלית.

ולסיום, קחו נשימה עמוקה לפני שאתם מנסים ללמוד או לדבר אנגלית והרשו לעצמכם לטעות ולהתבלבל וכמובן לשאול, כי לא הביישן למד.

מעוניינים במורפיקסקול לביה"ס, למכללה או לארגון ?

שתף עם חברים

אולי יעניין אותך גם...

מאמרים
morfixblog

מילת השנה – Resilience

מילת השנה של מורפיקס -הרביתם לחפש מילה אחת, מילה שמשכה את תשומת ליבנו יותר מהאחרות, כיוון שהיא מייצגת את מהות החוויה האנושית והישראלית המשותפת שלנו על רקע הקשיים של שנת 2023. Resilience – חוסן נפשי.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – צבעים למתקדמים

האם יצא לכם לתהות מדוע קוראים לצבע טורקיז כך? מה עומד מאחורי שם הצבע בז'? אומנם רובנו יודעים שצבע פוקסיה הוא צבע ורדרד, אך היינו רוצים לדעת גם את פשר השם. זאת ההזדמנות שלכם לקפוץ איתנו לתוך קשת הצבעים המאתגרים ולבסס היכרות עמוקה יותר עם ספקטרום הצבעים. ככל שתכירו טוב יותר את פשר השמות ואת הסיפורים שמאחוריהם, כך יגבר הסיכוי שתזכרו אותם היטב.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הסודות המילוניים של הארי פוטר

בין אם גדלתם על הרפתקאותיו של הארי פוטר על המסך או בעמודי הספר, או שאתם משחקים בימים אלה במשחק המחשב המדובר ששבר את כל השיאים, אנו בטוחים שהקסמים של הסדרה נתקעו לכם בזיכרון. עכשיו הגיע הזמן לגלות את הסודות שלהם!

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – הצבעים הבסיסיים

אנחנו מניחים שאת הצבעים הבסיסיים בשפה האנגלית אתם מכירים: red, blue, green, yellow, וכו'. אלו הן מילות בסיס שאנחנו לא חושבים עליהן יותר מדי. אך לכל מילה יש התחלה ומקור, וכאן אנחנו מתכוונים לחשוף בפניכם את המקורות ואת ההתחלות של הצבעים הבסיסיים שמלווים אותנו בכל מקום.

קרא עוד »