מערך שיעור על האוקיינוסים

Oceanic Lesson Plan

מערכי השיעור שלנו מאגדים את מיטב התוכן הלימודי מאת הצוות המקצועי שלנו. בכל מערך שיעור מצוין לאילו כיתות הוא מיועד, כך שתוכלו לזהות את התכנים המתאימים עבור התלמידים שלכם. 

מערכי השיעור האלה מתמקדים בנושאים שונים, כגון: טיולים, שירה אנגלית, או השאלה אם יש חיים מחוץ לכדור הארץ. באמצעות מערכי השיעור של מורפיקסקול התלמידים יוכלו ללמוד על כל אחד מהנושאים האלה ועוד בעזרת משחקים וחידונים הנכללים במערכת הלימוד של מורפיקסקול. 

מערכי השיעור החווייתיים שלנו כוללים אמצעי למידה כגון: משחקי אוצר מילים של מורפיקסקול, טקסטים של הבנת הנקרא (אנסינים), רעיונות לדיונים בכיתה וחידונים מעשירים. בכל מערך שיעור יש תוכן ייחודי משלו, אז יש הרבה מה לגלות והרבה במה להתנסות. 

למערך שיעור על הייטק

למערך שיעור על מיתולוגיות עתיקות

למערך שיעור על חייזרים

להלן מערך שיעור אנגלית על האוקיינוסים – מתאים לתלמידי תיכון ברמת 4 ו-5 יחידות בגרות.

  1. בהתחלה נצפה בסרטון מתוך סדרת הטבע התיעודית 'הכוכב הכחול 2' שהופקה על ידי ה-BBC. בסרטון זה נכיר את מעמקי האוקיינוס ולאחר מכן נדון במה שראינו.
  2. דיון כיתתי – התלמידים ינסו לדון בינם לבין עצמם באנגלית על מה שהם ראו בסרטון.
  3. קטע אנסין על החיים במעמקי האוקיינוסים עם שאלות נלוות.
  4. משחק אוצר מילים על החיים באוקיינוס.
  5. ציטוטים של אומנים ואנשי רוח על האוקיינוס עם מטלה נלווית.

Part 1
סרטון על מעמקי האוקיינוס - BBC's Blue Planet 2
The Midnight Zone

נגן וידאו

צפו בסרטון הבא ושימו לב למה שהקריין מספר על המעמקים והחיים שם. זכרו אילו חלקים עניינו אתכם ומה גרם לכם לתהות. תנסו לשים לב לתוכן הסרטון על מנת שתהיו מוכנים למטלה הבאה.

Part 2
Conversing in English - דיון בעל פה

לאחר סיום הסרטון, כמה זוגות תלמידים ידונו על מה שהם ראו בסרטון ויגיבו עליו באנגלית בפני הכיתה. המטרה היא להתאמן בשיח בשפה האנגלית בעל פה. 

Part 3
Reading Comprehension - קטע אנסין על מעמקי האוקיינוס Deep-Sea Life

החיים זוהרים בחשיכת האוקיינוסים

Deep within the world’s seas and oceans is an area called the abyssal zone. It lies more than 6,000 feet (1,800 meters) below the surface of the water. It is totally dark there, and the water is almost motionless. Yet even in these conditions various forms of life survive. These range from tiny microorganisms to more complex animals such as fish and crustaceans.

Habitat

For a long time scientists believed that there could be no plants in the dark bottom of the ocean because plants need light. It was also thought that without plant life there could be no animal life. However, scientists descended to the bottom of the Atlantic Ocean’s Puerto Rico Trench in 1964 and reported plenty of life even at the depth of 27,498 feet (8,381 meters).

In 1977 scientists discovered ocean-floor communities of previously unknown forms of life. They also discovered that these were grouped around fissures, or cracks, on the ocean floor. The cracks are gaps between two of the plates making up Earth’s crust. When the plates separate, the volcanic activity underneath the crust is exposed and hot minerals are released into the ocean. The forms of life gathered around the cracks are known as rift communities. They are able to survive in the harsh environment of the bottom of the sea because of the nutrients and warmth that seeps through the cracks.

Forms of Life

Other than the rift communities, very little is known about the environment and behavior of most deep-sea species. It is difficult to observe and study animals at such depths. Several animal species in the deep-sea zone are related to groups that are found in shallower seas. Deep-sea species of squid, octopus, worm, and mollusk have been found in these regions. Many fish families are also found at extreme depths. Even some primitive types of fish still exist there.

The life forms around the rifts can be very large in size. Some clams are among the largest clams known, at more than 10 inches (25 centimeters) long. Tubeworms are another discovery. They are large red worms encased upright in white tubes anchored to the ocean floor. They measure up to 5 feet (1.5 meters) in length, and are typically found in colonies.

Adaptation

Animal life in the deep seas has adapted, or changed, in order to survive the harsh conditions. These conditions include constant cold, darkness, and strong pressure of the water.

Some fish that survive in the deep sea have small, soft bodies with few bones. Many deep-sea fishes are able to generate their own light. The ability of living organisms to generate light is called bioluminescence. Their light-producing organs attract both prey and potential mates. Deep-sea angler fish, for example, have a long, thin structure on their head that has a light at the end. The light dangles over the top of their head. Other fishes mistake the light for small prey and swim into the angler’s enormous mouth, where they are quickly eaten by the angler.

Adapted from “deep-sea life”, Britannica Kids, Encyclopædia Britannica. 16 Mar. 2023. kids.britannica.com/kids/article/deep-sea-life/353043

בחר בתשובות הנכונות על פי קטע האנסין שקראת:

5.Why do forms of life gather around the cracks on the ocean floor?

a) To live inside of them comfortably

b) To feed on nutrients released by volcanic activity

c) To hide from large predators

d) To mate and reproduce quickly

 

6.How have animals in the deep sea adapted to their environment?

a) They have grown larger and more colorful.

b) They have developed hard shells to protect themselves from pressure and heat.

c) They have small, soft bodies with few bones and can generate their own light.

d) They have developed the ability to swim long distances to escape danger.

7. What is bioluminescence?

a) The ability of animals to generate their own light

b) The process of photosynthesis in plants

c) The ability of animals to camouflage themselves

d) The process of converting light into energy

8. What is the purpose of the light produced by the angler fish?

a) To signal other fish to stay away

b) To scare off predators

c) To help the angler fish navigate in the dark water

d) To attract prey and potential mates

 

 

1. What is the abyssal zone?

a) A zone in the ocean with motionless water and total darkness

b) A zone in the ocean with black water and no microorganisms

c) A zone in the ocean with many plants and light

d) A zone in the ocean with strong currents and large animals

2.What did scientists initially believe about life in the abyssal zone?

a) Life could survive in the dark conditions.

b) Life could survive but it would be very rare.

c) Life needed light to survive and couldn't exist in the abyssal zone.

d) Life could survive only if people helped.

3.What was discovered in the Puerto Rico Trench in 1964?

a) A new species of fish

b) Plenty of life even in the depths of the ocean

c) That no life existed in the depths of the Puerto Rico Trench

d) Evidence of volcanic activity

4. What are rift communities?

a) Groups of fish found everywhere at
extreme depths

b) Plant communities that can grow
without light

c) Microorganisms that live inside of plants in the abyssal zone

d) Groups of animals that live around cracks on the ocean floor

 

Part 4
Vocabulary Practice - תרגול אוצר מילים

אתם מוזמנים ליצור רשימות מילים משלכם, אולי גם בהשתתפות התלמידים. לנוחיותכם, במערכת רשימות המילים של מורפיקסקול הכנו עבורכם מראש רשימת מילים רלוונטית למערך שיעור זה. לחצו על הכפתור ותעברו אליה. תוכלו לתרגל את אוצר המילים במספר דרכים: חידון רב-ברירה, התאמת כרטיסיות
ומשחק איות.

Part 5
Thinking with Quotes - לחשוב בעקבות ציטוטים

האוקיינוס והאדם

קחו את הזמן לקרוא את הציטוטים הבאים. מה דעתכם על כל אחד? האם אתם מסכימים? מה עולה לכם בראש? בחרו ציטוט אחד, הסבירו את משמעותו לכיתה, והציגו את עמדתכם לגביו.

    1. “Those who live by the sea can hardly form a single thought of which the sea would not be part.” – Hermann Broch, author

    2. “You must not lose faith in humanity. Humanity is like an ocean; if a few drops of the ocean are dirty, the ocean does not become dirty.” – Mahatma Gandhi, politician

    3. “What would an ocean be without a monster lurking in the dark? It would be like sleep without dreams.” – Werner Herzog, filmmaker

    4. “For most of history, man has had to fight nature to survive; in this century he is beginning to realize that, in order to survive, he must protect it.” – Jacques-Yves Cousteau, oceanographer

    5. “Whenever I look at the ocean, I always want to talk to people, but when I'm talking to people, I always want to look at the ocean.” – Haruki Murakami, author

    6. “The use of sea and air is common to all; neither can a title to the ocean belong to any people or private persons, forasmuch as neither nature nor public use and custom permit any possession therof.” – Queen Elizabeth I, monarch

    7. “Doesn't it seem to you," asked Madame Bovary, "that the mind moves more freely in the presence of that boundless expanse, that the sight of it elevates the soul and gives rise to thoughts of the infinite and the ideal?” – Gustave Flaubert, author

    8. “The heart of man is very much like the sea, it has its storms, it has its tides and in its depths it has its pearls too” – Vincent van Gogh, painter
  •  

לאחר השיעור אנחנו מזמינים אתכם לשתף אותנו ומורים נוספים בחוויות שלכם ושל התלמידים מהשיעור. כמו כן, אנו מזמינים אתכם לעקוב אחרינו בפייסבוק ובאינסטגרם כדי להישאר מעודכנים.

מעוניינים במורפיקסקול לביה"ס, למכללה או לארגון ?

שתף עם חברים

אולי יעניין אותך גם...

מערכי שיעור אנגלית
morfixblog

מערך שיעור על המשוררת סילביה פלאת'

מערך שיעור באנגלית על המשוררת סילביה פלאת'. השיעור מתאים לתלמידי תיכון ברמת 5 יחידות בגרות. מטרת השיעור היא שיפור הבנת הנשמע, דיבור באנגלית בעל פה, כישורי שיחה, הבנת שפה ציורית באנגלית, יכולת ניתוח טקסט ועוד.

קרא עוד »
מערכי שיעור אנגלית
morfixblog

מערך שיעור על האוקיינוסים

מערך שיעור באנגלית העוסק באוקיינוסים והחיים בתוכם. השיעור מתאים לתלמידי תיכון ברמת 4 ו-5 יחידות בגרות. מטרת השיעור היא שיפור הבנת הנקרא, הבנת הנשמע, דיבור באנגלית בעל פה, כישורי שיחה, הבנת שפה ציורית באנגלית והיכרות עם אוצר מילים חדש.

קרא עוד »
מערכי שיעור אנגלית
morfixblog

מערך שיעור על מיתולוגיות עתיקות

מערך שיעור באנגלית העוסק במיתולוגיות עתיקות. השיעור מתאים לתלמידי תיכון ברמת 4 ו-5 יחידות בגרות. מטרת השיעור היא מחקר באינטרנט, דיון, הבנת הנקרא, היכרות עם מילים נרדפות באנגלית, לפתח יכולות של השוואה והבדלה, היסטוריה, להכיר תרבות עולם, הכנה לבגרות, לתלמידי תיכון.

קרא עוד »
מערכי שיעור אנגלית
morfixblog

מערך שיעור על אנגלית בעולם ההיי-טק

מערך שיעור על אנגלית בעולם ההיי-טק המעודד את התלמידים להתבטא על תעשיית ההיי-טק בישראל ובעולם. המטרה היא לעורר שיח ולמשוך את תשומת ליבם של התלמידים לקראת השלבים הבאים במערך השיעור. נבחן סדרת מושגים ומונחים מעולם ההיי-טק. נעבוד עם אנסין מאתגר בנושא. נשלים שיחה בשני חלקים של עובד חדש במשרד הייטק.

קרא עוד »
מערכי שיעור אנגלית
morfixblog

מערך שיעור על זכויות האישה

מערך שיעור על זכויות האישה וחשיבותן בעולמנו, השיעור מתאים לתלמידי תיכון. השיעור נועד כדי להכיר לתלמידים את אוצר המילים על זכויות האישה. התלמידים מתרגלים את המילים מתוך רשימות המילים ואתם, המורים, יכולים לצפות בהתקדמות ובציונים שלהם באתר מורפיקסקול.

קרא עוד »
מערכי שיעור אנגלית
morfixblog

מערך שיעור על זכויות האדם

מערך שיעור על זכויות האדם וחשיבותן בעולמנו, השיעור מתאים לתלמידי חטיבה ותיכון. השיעור נועד כדי להכיר לתלמידים את אוצר המילים על זכויות האדם. התלמידים מתרגלים את המילים מתוך רשימות המילים ואתם, המורים, יכולים לצפות בהתקדמות ובציונים שלהם באתר מורפיקסקול.

קרא עוד »
מערכי שיעור אנגלית
morfixblog

מערך שיעור על טיולים

מערך שיעור על טיולים המתאים לתלמידי חטיבה ותיכון. השיעור נועד כדי לעודד את התלמידים לדבר על רעיונות לטיולים ויעדים שהם היו רוצים לבקר בהם. התלמידים מתרגלים את המילים מתוך רשימות המילים ואתם, המורים, יכולים לצפות בהתקדמות ובציונים שלהם באתר מורפיקסקול.

קרא עוד »
מערכי שיעור אנגלית
morfixblog

מערך שיעור על חייזרים – חבר מכוכב אחר

חבר מכוכב אחר – מערך שיעור על חייזרים. החיים מחוץ לכדור הארץ מעניינים אתכם? הכנו לכם מערך שיעור המתאים לתלמידי חטיבה ותיכון. התלמידים מתרגלים את המילים מתוך רשימות המילים ואתם, המורים, יכולים לצפות בהתקדמות ובציונים שלהם באתר מורפיקסקול.

קרא עוד »
מערכי שיעור אנגלית
morfixblog

מערך שיעור על ‘הדרך שלא נבחרה’, מאת רוברט פרוסט

מערך שיעור על ‘הדרך שלא נבחרה’, מאת רוברט פרוסט. שיר זה, שנכתב בשנת 1915, הפך לאחד השירים הידועים והנלמדים ביותר ברחבי העולם במגוון פירושים מתוחכמים. המחבר, רוברט פרוסט היה אחד מהמשוררים הדגולים בארה"ב.

קרא עוד »
מערכי שיעור אנגלית
morfixblog

מערך שיעור על משבר האקלים

הגיע הזמן לדון גם במשבר האקלים ובהשפעתו על העולם. כדי לעורר דיון באנגלית הכנו לכם מערך שיעור חוויתי ועשיר בתכנים לכיתות ז' עד ט'. הכנסו לבלוג.

קרא עוד »