מה ההבדל בין המילים vaccination, inoculation ו-immunization?

מה ההבדל בין המילים vaccination, inoculation ו-immunization?

יש באנגלית כמה מונחים שמקבילים למונח 'חיסון' בעברית. הנפוץ שבהם הוא vaccine או vaccination, אבל גם המילים immunization ו-inoculation נמצאות בשימוש במשמעות דומה.

החיסון הראשון הידוע לנו פותח כנראה באסיה במהלך ימי הביניים. זה היה חיסון נגד אבעבועות שחורות (באנגלית: smallpox, מחלה שנכחדה במאה ה-20), והוא התבסס על חשיפה מבוקרת לגורמי המחלה. כששיטת החיסון הזאת הגיעה לאירופה, היא קיבלה את השם inoculation, מכיוון שהייתה דומה לשיטה חקלאית לטיפול בעצים שנקראה כך (בעברית: 'הרכבה').

הרופא האנגלי אדוארד ג'נר (Edward Jenner‏) שכלל בסוף המאה ה-18 את השיטה. הוא גילה שאפשר ליצור חיסון נגד אבעבועות שחורות באמצעות חשיפה מבוקרת למחלת אבעבועות הבקר (באנגלית: cowpox), וכינה את השיטה המשופרת vaccination – מילה שנגזרה מהמילה הלטינית vacca, שפירושה 'פרה'.

הביולוג הצרפתי לואי פסטר (Louis Pasteur), שחקר גורמי מחלות במאה ה-19, החל להשתמש במילה vaccination באופן כללי יותר, לתיאור כל טיפול מונע שיש בו חשיפה מבוקרת לגורם המחלה.

במשך שנים רבות שימשו המילים vaccination ו-inoculation כמילים נרדפות, אולם כיום המילה inoculation כבר אינה נפוצה במשמעותה הרפואית (היא עדיין קיימת לתיאור השיטה החקלאית). 

המילה vaccine משמשת היום לתיאור חומר החיסון עצמו, ואילו vaccination משמשת לתיאור פעולת החיסון.

 

המילה immunization משמשת במשמעות רחבה עוד יותר, לתיאור חיסונים שיש בהם חשיפה לנגיף או לחיידק, וגם חיסונים שיש בהם חשיפה לרעלן, או טיפולי מנע אחרים.

גם אתם עושים טעויות באנגלית? אתם לא לבד. מצאנו 7 טעויות נפוצות של ישראלים המדברים אנגלית.

הסברים נוספים וטיפים חשובים מחכים לכם במורפיקסקול, היכנסו לתרגל את האנגלית !

מעוניינים במורפיקסקול לביה"ס, למכללה או לארגון ?

שתף עם חברים

אולי יעניין אותך גם...

מאמרים
morfixblog

מילת השנה – Resilience

מילת השנה של מורפיקס -הרביתם לחפש מילה אחת, מילה שמשכה את תשומת ליבנו יותר מהאחרות, כיוון שהיא מייצגת את מהות החוויה האנושית והישראלית המשותפת שלנו על רקע הקשיים של שנת 2023. Resilience – חוסן נפשי.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – צבעים למתקדמים

האם יצא לכם לתהות מדוע קוראים לצבע טורקיז כך? מה עומד מאחורי שם הצבע בז'? אומנם רובנו יודעים שצבע פוקסיה הוא צבע ורדרד, אך היינו רוצים לדעת גם את פשר השם. זאת ההזדמנות שלכם לקפוץ איתנו לתוך קשת הצבעים המאתגרים ולבסס היכרות עמוקה יותר עם ספקטרום הצבעים. ככל שתכירו טוב יותר את פשר השמות ואת הסיפורים שמאחוריהם, כך יגבר הסיכוי שתזכרו אותם היטב.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הסודות המילוניים של הארי פוטר

בין אם גדלתם על הרפתקאותיו של הארי פוטר על המסך או בעמודי הספר, או שאתם משחקים בימים אלה במשחק המחשב המדובר ששבר את כל השיאים, אנו בטוחים שהקסמים של הסדרה נתקעו לכם בזיכרון. עכשיו הגיע הזמן לגלות את הסודות שלהם!

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – הצבעים הבסיסיים

אנחנו מניחים שאת הצבעים הבסיסיים בשפה האנגלית אתם מכירים: red, blue, green, yellow, וכו'. אלו הן מילות בסיס שאנחנו לא חושבים עליהן יותר מדי. אך לכל מילה יש התחלה ומקור, וכאן אנחנו מתכוונים לחשוף בפניכם את המקורות ואת ההתחלות של הצבעים הבסיסיים שמלווים אותנו בכל מקום.

קרא עוד »