ללמוד אנגלית מרחוק: כך תעשו את זה נכון

ללמוד אנגלית מרחוק: כך תעשו את זה נכון

האתגר של הלימודים מרחוק הוא לספק ללומד חווית לימוד אפקטיבית שתשאיר אותו מרוכז ליד המחשב. מנכ"ל מלינגו, החברה המפתחת את מורפיקסקול מבית מורפיקס, מספק רשימה של דגשים שיסייעו ללומדי הלמידה המקוונת להצליח.

מייד אחרי פסח תש"פ חזרו תלמידי ישראל למערך הלמידה מרחוק. מאז הופסקו הלימודים בבתי הספר נשמעו קולות רבים אודות האפקטיביות של הלימודים המקוונים והיכולת של תלמידים לשבת מול מחשב לאורך זמן ולבצע משימות שישפרו את הידע שלהם במקצועות הלימוד. האתגר בלימודי אנגלית הוא גדול אף יותר משום שחלק ניכר מהתוכן הוא באנגלית, שפה שעבור תלמידים רבים יוצרת אתגר בקריאה והבנה.

"ללמידה מרחוק יש לא מעט מורכבויות", אומר אמיר שלום, מנכ"ל חברת מלינגו, מפעילת המילון האנגלי-עברי "מורפיקס". "חלק גדול מהתלמידים לא ממש אוהבים ללמוד ולעיתים מאבדים ריכוז בקלות ולכן השיעור המקוון חייב להיות אינטואיטיבי וידידותי לתלמיד. בנוסף, חשוב להשתמש בתמריצים על הצלחות ומתן חיזוקים במקומות שקשה יותר ולאפשר לתלמידים זמן לחשיבה ושאילת שאלות, כך שגם התלמידים הפחות מהירים יוכלו להביע את עצמם".

לדברי שלום, "אם התלמידים יעשו את זה נכון הלמידה המקוונת תוכל להיות חווייתית, יעילה ואפקטיבית, לא רק להשגת ציונים בבית הספר, אלא גם עבור שיפור מיומנויות הלמידה העצמית של התלמיד".

חשוב לזכור שאתגר הלמידה מרחוק כולל גם את צוותי ההוראה. עליהם לוודא כי התלמידים יכולים לפנות אליהם תמיד לבקשת עזרה. "ייתכן שתלמידים לא יעשו זאת בשיחת זום עם כל הכיתה ולכן חשוב לדאוג לאפשר להם להתכתב עם המורה או לשוחח בטלפון לקבלת עזרה", אומר שלום.

אז איך נכון ללמוד וללמד מרחוק?

קבלו כמה טיפים מועילים ללמידה מרחוק:

1. ממשק ידידותי: הטיפ הזה מכוון למפתחי הלומדות וכותבי תכני ההוראה. השתמשו בממשק משתמש ידידותי ונוח, הקפידו לערוך וובינרים לצוותי ההוראה והתלמידים, השתמשו בסרטוני הדרכה כדי לאפשר לתלמידים להכיר את האפשרויות השונות של הלומדה. אמצו חיבור של התלמידים עם הזדהות משרד החינוך כדי להקל על ההתחברות למערכת ושמירת הפרטיות של התלמידים.

2. תמריצים: חשוב להשתמש בתמריצים ומתן חיזוקים במיוחד בלימוד של חומר קשה. כמו כן, חשוב לאפשר לתלמידים זמן רב יותר לחשיבה ולמענה על שאלות, כך שגם תלמידים פחות מהירים יוכלו להביע את עצמם. יש לומדות בהן זוכה הלומד למחיאות כפיים, למטבעות ולקריאות חיזוק על ביצוע משימה קשה.

3. שיתופיות: חשוב לאפשר כמה שיותר שיתופיות בין התלמידים למורים. למשל לאפשר לכל תלמיד ליצור חידון או משחק אישי ולשתף אותו עם הכיתה והחברים. על מנת לעודד תלמידים ליצור תכנים בעצמם אפשר להציע נקודות בונוס לתלמידים שישתפו חידונים שיצרו ושיתפו עם חברים.

4. יצירה: העובדה שהתלמידים לומדים מהבית מאפשרת מרחב של יצירה ולמידה חושית. מומלץ מאוד לנצל זאת ולבקש מהתלמידים להמחיש את החומר הלימודי. המחשה של החומר יכולה להיות באמצעות הצגה שתצולם בווידאו או באמצעות יצירה אומנותית שתצולם ותישלח לכל הכיתה. מכל התוצרים של התלמידים ניתן ליצור תערוכה וירטואלית שתוצג באתר בית הספר.

5. תוכנית עבודה: חשוב שהתלמידים ירגישו תחושת התקדמות, לכן מומלץ להכין סילבוס או תוכנית עבודה שישותפו עם התלמידים וללמד על פי תוכנית זו. בסוף כל נושא התלמידים יוכלו לסמן V על הנושא או תת-הנושא שנלמד, מה שיתרום לתחושת ההתקדמות. לתוכנית כזו יש חשיבות גם מצד סידור וארגון החומר אצל התלמידים, מה שעוזר גם בהבנת החומר. בהתאם לתוכנית זו ניתן לקבוע מועדים למבחנים והערכות כך שהתלמידים יוכלו להגיע אליהם מוכנים ולא להילחץ.

6. זמן: חשוב לאפשר לתלמידים מספיק זמן לביצוע מטלות. יש להתחשב בכך שתלמידים רבים עשויים להיתקל בקשיים בהבנת אמצעי הטכנולוגיה של הלמידה מרחוק וזה עשוי להוסיף לזמן שנדרש להם ללמידה. כמו כן, הנגישות של תלמידים לטכנולוגיה אינה זהה עבור כל התלמידים: ישנם תלמידים שצריכים לחלוק מחשב אחד עם עוד מספר אחים שגם כן משתמשים בו ללמיד מרחוק, וגם זה יכול להיות גורם מעכב בהגשת מטלות.

7. חברתיות: כדאי לשמור על למידה חברתית ולנצל את העובדה שהתלמידים בבית ומתגעגעים לחברים שלהם. זו הזדמנות טובה לבקש מהתלמידים לעבוד יחד על משימות. אפשר גם ליזום חיבורים שבדרך כלל לא מתרחשים באופן טבעי בכיתה ולבקש דווקא משני תלמידים שאינם חברים לעבוד יחד ובכך לסייע בגיבוש הכיתתי.

8. הורים: ההורים הם חלק אינטגרלי מתהליך הלמידה. ללא שיתוף הפעולה של ההורים יהיה קשה לתלמידים להתמיד בלמידה. אנו ממליצים לשתף את ההורים בלמידה ולהיעזר בידע שלהם. אין הכוונה לייצר להורים שיעורי בית, אבל בהחלט יהיה זה מבורך אם ההורים ינדבו את זמנם וירצו לכיתה על נושאים שהם בקיאים בהם ויכולים לפתוח עולמות לתלמידים.

9. קצב אישי ומשוב: מומלץ לאפשר לתלמידים מתקדמים להעמיק בלמידה ולהתנסות בבית בלימוד ברמה גבוהה, יותר ללא קשר למה שנלמד בכיתה. בכיתה ההטרוגניות יכולה להיות אתגר למורה, אולם בלמידה מרחוק קל יותר להציע לתלמידים שונים תכנים שונים ולהפנות אותם להתנסות בתרגולים שונים בלומדות שונות.

לסיכום, למידה מקוונת יכולה להועיל מאוד בלמידה בכלל ובלימוד שפה בפרט. חשוב לשלב אותה במסגרת תוכנית הלימודים וליישם את הטיפים החשובים. היכנסו למורפיקסקול והשתמשו בחידונים השונים ברמות השונות להוראת אנגלית מרחוק גם בבית ספרכם: www.morfix.co.il

מעוניינים במורפיקסקול לביה"ס, למכללה או לארגון ?

שתף עם חברים

אולי יעניין אותך גם...

מאמרים
morfixblog

מילת השנה – Resilience

מילת השנה של מורפיקס -הרביתם לחפש מילה אחת, מילה שמשכה את תשומת ליבנו יותר מהאחרות, כיוון שהיא מייצגת את מהות החוויה האנושית והישראלית המשותפת שלנו על רקע הקשיים של שנת 2023. Resilience – חוסן נפשי.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – צבעים למתקדמים

האם יצא לכם לתהות מדוע קוראים לצבע טורקיז כך? מה עומד מאחורי שם הצבע בז'? אומנם רובנו יודעים שצבע פוקסיה הוא צבע ורדרד, אך היינו רוצים לדעת גם את פשר השם. זאת ההזדמנות שלכם לקפוץ איתנו לתוך קשת הצבעים המאתגרים ולבסס היכרות עמוקה יותר עם ספקטרום הצבעים. ככל שתכירו טוב יותר את פשר השמות ואת הסיפורים שמאחוריהם, כך יגבר הסיכוי שתזכרו אותם היטב.

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הסודות המילוניים של הארי פוטר

בין אם גדלתם על הרפתקאותיו של הארי פוטר על המסך או בעמודי הספר, או שאתם משחקים בימים אלה במשחק המחשב המדובר ששבר את כל השיאים, אנו בטוחים שהקסמים של הסדרה נתקעו לכם בזיכרון. עכשיו הגיע הזמן לגלות את הסודות שלהם!

קרא עוד »
מאמרים
morfixblog

הקשת של המילון – הצבעים הבסיסיים

אנחנו מניחים שאת הצבעים הבסיסיים בשפה האנגלית אתם מכירים: red, blue, green, yellow, וכו'. אלו הן מילות בסיס שאנחנו לא חושבים עליהן יותר מדי. אך לכל מילה יש התחלה ומקור, וכאן אנחנו מתכוונים לחשוף בפניכם את המקורות ואת ההתחלות של הצבעים הבסיסיים שמלווים אותנו בכל מקום.

קרא עוד »